DELE, IKKE LESE: Nettadferden på sosiale medier handrer i større grad om å dele enn å lese, viser en fersk studie. Foto: Janerik Henriksson / TT 
DELE, IKKE LESE: Nettadferden på sosiale medier handrer i større grad om å dele enn å lese, viser en fersk studie. Foto: Janerik Henriksson / TT Vis mer

Seks av ti deler saker de ikke har lest

59 prosent av linkene folk deler på sosiale medier har aldri blitt klikket på, viser ny studie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Folk vil heller dele det enn å lese det.

Det er konklusjonen i den ferske studien gjort ved Columbia University og ved French National Institute.

Forskerne brukte to datasett for å undersøke brukeradferden: I det ene datasettet så de på hvor ofte forkortede lenker til nyhetssaker postet på Twitter ble delt en gitt tidsperiode.

I det andre settet så de på hvor ofte folk leste sakene via disse forkortede lenkene.

Konklusjonen er altså at selv om saker blir ofte delt, blir de ikke nødvendigvis ofte lest.

- Dette er typisk for moderne informasjonskonsumenter. Folk danner seg en mening basert på en oppsummering, eller en oppsummering av oppsummeringer, uten å gå i dybden, sier en av forfatterne bak studien, Arnaud Legout.

Selv klikkere leser ikke

Mediehus over hele verden er opptatt av å produsere saker som deles på sosiale medier. (Dagbladet er intet unntak).

Men målet for delingen er først og fremst å bli lest.

Men kampen om oppmerksomhet på nettet er knallhard, og heller ikke et klikk er noen garanti for at man faktisk blir lest.

Nettstrategiselskapet Chartbeat undersøkte 2 milliarder klikk i løpet av en måned og fant ut at de fleste klikkerne ikke leser innholdet i lenken:

55 prosent brukte mindre enn 15 sekunder på siden de klikket seg inn på.

Kanskje er det vissheten om at den flyktige leseradferden som har gjort at pendelen har svingt: Fra å kjempe om klikk, er innholdsprodusenter nå mer opptatt av lesetid. (Saken med best lesetid hos Dagbladet i dag, leses i gjennomsnitt i to minutter)

Delere leser dårligere

Ikke nok med at flertallet ikke har klikket på eller lest det de reposter: En studie gjort med den kinesiske mikrobloggingstjenesten Weibo som case, viste at de som deler en post etter å ha lest den har en dårligere forståelse av hva de har lest, enn folk som har lest saken uten mulighet for å dele den.

- Muligheten for feedback oppfordrer individene til raskere respons, og stjeler tid de samme individene ellers ville brukt til å reflektere over den informasjonen de mottar, skriver forskerne i rapporten med navnet «Does micro-blogging make us «shallow».»