Swipe mot høyre for flere ulykker.

Mann over bord, Utsira:

«ADEXE PRIMERO»


25. mars 2013, kl. 16:40: Siste sikre observasjon av en litauisk sjømann (38).

Den spanske snøkrabbebåten «Adexe Primero» var på vei nordover fra Litauen mot Svalbard. Båten passerte 26 nautiske mil (ca 48 km) vest for Haugesund. Det var lite vind og lave bølger.

Ingen skal ha sett at mannen gikk over bord, men han må ha gjort det.

Han hadde på seg hvite og røde arbeidsklær, men ikke flytemidler. Vannet holdt fire grader. Hovedredningssentralen på Sola fikk beskjed kl. 17:53. I søket bidro redningshelikopter, to kystvaktfartøyer, en redningsskøyte og tre-fire andre båter. Litaueren ble aldri funnet. Det ble avholdt en sjøforklaring i båtens flaggstat Spania. Den er hemmeligstemplet og saken er ikke etterforsket.

Savnet i Smutthullet:

«KARALIUS»


5. november 2014, kl. 18:15: Kapteinen på «Karalius» ble gjort oppmerksom på at en litauisk sjømann er savnet. Båten var på fiske etter snøkrabbe i den russiske sonen i Smutthullet. Sikt i mørket var på 0,5-1 nautisk mil (900-1800 meter) og det blåste 6-8 m/s.

Lugaren og toalettene ble sjekket før kapteinen slo full alarm. Alt mannskap møtte til bestemt oppmøteplass og gjorde et grundig søk på hele båten.

Kl. 20:40 slo kapteinen mann-over-bord-alarm. Båten snudde og holdt samme kurs på retur. Fire fiskefartøyer bisto kystvaktskipet «KV Sortland» i søket, organisert av redningssentralen i Murmansk. Søket varte i 18 timer.

Fra loggen til Kystvakten kl. 23.46: «Ikke håp om å finne personen i live da han datt over bord cirka 20:00. Han hadde lite klær og ikke flytemiddel».

Eier: Arctic Fishing, Litauen.

Slått over bord:

«ARCTIC PIONEER»


26. november 2015 kl. 12:30: En teinestreng på «Arctic Pioneer» ble hektet fast på ripa under setting av snøkrabbeteiner. Da den løsnet ble en norsk fisker truffet med stor kraft i overkroppen og dratt med på sjøen.

Båten lå på Sentralbanken, 160 nautiske mil (rundt 30 mil) øst av Hopen, rett vest for Smutthullet. Det var mørketid, lette snøbyger med moderat sikt og en bølgehøyde på inntil tre meter.

I følge ulykkesrapporten fra Statens havarikommisjon for transport sa besetningsmedlemmene at det hele skjedde så fort at de ikke rakk å reagere før de hørte rop fra sjøen. To redningsbøyer ble kastet etter sjømannen, men det tok noe tid fordi bøyene er festet med ekstra line.

En redningsbåt ble satt på vannet. Sjømannen ble funnet med hodet ned i vannet, et stykke borte fra redningsbøyene. Redningsbåten returnerte klokken 12.40 med den forulykkede og det ble gjort livreddende innsats på vei tilbake til skipet. Om bord på «Arctic Pioneer» fortsatte livreddende innsats med bruk av hjertestarter. Til ingen nytte.

Fra Havarikommisjonens rapport: «Fiskeren ville med stor sannsynlighet hatt bedre overlevelsesevne dersom han hadde benyttet redningsvest og/eller arbeidsflyteplagg som beskyttet mot nedkjøling (hypotermi) og kunne forhindret drukning.»

Eierselskapet utdyper at de i store trekk var enige med rapporten og gjorde umiddelbart forbedringer i rutiner og sikkerhetsarbeid. De tar i dag sikkerhet på største alvor, sier rederiet til Dagbladet.

Eier: Arctic Pioner AS

Livbåten for sent på sjøen:

«KAMCHATKA»


2. februar 2015, kl. 15:15: En russisk sjømann som satte ut teiner i sjøen, ble truffet av en teine og kastet over bord. Den russiske båten «Kamchatka» fisket etter snøkrabbe i Smutthullet. Sjømannen hadde verken sikkerhetsline eller flytemidler, ifølge nettsiden stopcrabmafia.ru.

Nettsiden og dokumenter Dagbladet har fått tilgang til viser videre at redningsbøyer ble kastet ut, men at sjømannen ikke greide å holde seg fast med sine iskalde fingre. Det tok en halvtime å få livbåten på vannet. Den var enten festet for godt eller mannskapet var ukjent med bruken.

40 minutter etter at han gikk på sjøen ble sjømannen hentet opp igjen. Livet sto ikke til å redde.

Den norske Kystvakten har ingen informasjon som tilsier at mann-over-bord-varsling er iverksatt, hverken til HRS Nord-Norge eller MRCC (maritime rescue co-ordination centre) Murmansk.

Eier: Midel Co Ltd, Russland

Borte på stille hav:

«MEMELE»


21. april 2015, rett etter kl. 15:00: En russisk sjømann (30) forsvinner fra båten «Memele».

Ifølge den latviske sjøforklaringen var det siste mannskapet ser av ham den oransje oljehyren som forsvant ned i havet med teinetauet 10-20 meter vekk fra båten. Det var stille vær, overskyet og rolig sjø.

Straks startet et søk etter sjømannen. Kl 18:32 ble Hovedredningssentralen i Bodø varslet av skipsagenten Lanes Supply om at de hadde en mann-over-bord-situasjon på «Memele». Båtens posisjon var da ukjent.

Ulykken skjedde under snøkrabbefiske langt inne i russisk sone, dermed overtok redningssentralen i Murmansk ansvaret for aksjonen. To andre båter var med i søket. Søket fortsatte til rundt 17:00 dagen etter, uten at den savnede ble funnet.

Eier: Baltjura-Serviss Ltd, Latvia

Dimitrij forsvant:

«KALMAR»


4. september 2018, ca kl. 03:30: Ukraineren Dimitrij Kravtsjenko (33) forlot sin lugar på snøkrabbebåten «Kalmar» for å møte på vakt kl. 04:00. Han møtte aldri opp.

Båten forlot Las Palmas dagen før. Skipet var på vei til Mosambique, fortalte Kravtsjenko sin kone på telefonen noen timer tidligere.

Mannskapet søkte gjennom skipet før de slo alarm om mann over bord.

Hovedredningssentralen på Sola fikk beskjed og formidlet denne videre til Madrid og redningssentralen på Gran Canaria. Helikopter og redningsbåt ble sendt ut. Søket fortsatte i 72 timer uten at Dimitrij ble funnet.

Eier: Baltjura-Serviss Ltd, Latvia

Dagbladet har omtalt dette dødsfallet i en større artikkel.
Mann over bord: seks snøkrabbeskip har mistet mannskap over bord siden 2013. Omtalte selskaper er kontaktet eller forsøkt kontaktet. Kilder: sjøforklaringer, HRS-N, HRS-S og kystvakten.
Grafikk: Marius Grøndahl / Ola Strømman

Seks dødsfall på snøkrabbebåtene

- Det har vært så mange mistenkelige dødsfall på snøkrabbebåtene at jeg ikke kan utelukke straffbare forhold, sier fiskerioffiser Frode Paulsen i Kystvakten til Dagbladet.

Krabbekrigen
Dagbladet har i en serie artikler avdekket omfattende sosial dumping og mulig menneskehandel på latviske, litauiske og russiske båter som kom til Norge for å fiske snøkrabbe. Mange nordmenn har tjent gode penger på virksomheten, basert på slavekontrakter i strid med EUs minstekrav. Les alle sakene her

Kystvakten varslet om uvanlig mange dødsfall på båtene som kom settende til Norge for å jakte på «Barentshavets nye gull» - snøkrabben. På åpne havet er mange fiskere i praksis rettsløse.

Snøkrabbefisket de drev var kaldt, farlig og tøft i seg selv. Fiskerne sto på dekk med liner og teiner som i visse situasjoner kunne rive dem over bord. Derfor hadde de kniv i beltet, for å kunne skjære seg løs. Men havnet man i vannet var håpet tynt. Ingen hadde overlevelsesdrakter. Flytevester var ikke alltid i bruk.

Hvis en fisker faller over bord lenger ut en 12 nautiske mil fra Fastlands-Norge er det flaggstaten som har ansvar for å følge opp hendelsen. Men hvem gir beskjed til den?

Les hele historien om dødsfallene på snøkrabbebåtene.

Les alle sakene om krabbekrigen.