- KLASSISK: Ekspertene påpeker at dobbeltkommunikasjon er et klassisk grep for populistiske partier, men minner om at det finnes en grense også hos Frp-velgerne. Foto: Terje Pedersen / NTB SCANPIX
- KLASSISK: Ekspertene påpeker at dobbeltkommunikasjon er et klassisk grep for populistiske partier, men minner om at det finnes en grense også hos Frp-velgerne. Foto: Terje Pedersen / NTB SCANPIXVis mer

Seks ganger der Frp har talt med to tunger

Posisjoneringen kan gi strategiske fordeler, men også skade troverdigheten, mener ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

Da Frp inntok regjeringskontorene høsten 2013 sto de overfor flere nye utfordringer. En av dem var å klare balansegangen mellom det å være et ansvarlig regjeringsparti, men uten å gå i SV-fella. Altså - ikke bli slukt inn i et regjeringssamarbeid hvor man ikke får synliggjort egen politikk.

Løsningen ble dobbeltkommunikasjon, ifølge ekspertene.

- Frp's dobbeltkommunikasjon gir den strategiske fordelen at partiet kan akseptere et politisk standpunkt samtidig som de signaliserer at de egentlig er imot. Det kan framstå som regelrette selvmotsigelser, men fra et strategisk perspektiv handler det om posisjonering, sier professor i retorikk ved UiB, Jens Elmelund Kjeldsen, til Dagbladet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Fornyes til standard mnd når gratisperioden utløper (99 kr/mnd)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn