Sekunder unna flykrasj

Et Braathens-fly og et SAS-fly var sekunder fra kollisjon over Værnes for tre uker siden. Nå vil Luftfartstilsynet hemmeligholde nesten-ulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Boeing 737-500-flyet fra Braathens var i ferd med å forberede en ordinær landing på Værnes utenfor Trondheim, da en Fokker 50-maskin fra SAS Commuter plutselig befant seg rett foran det i luften, skriver VG. Hendelsen har til nå ikke vært kjent for offentligheten.

Flyene passerte med bare 60 meters avstand.

Direktør Finn Heimdal i Havarikommisjonen bekrefter at flyet fra SAS Commuter holdt på å avskjære Braathens-flyet under innflygingen til Værnes.

- Det påbegynte en sving som det ikke skulle ha gjort, men vi vet foreløpig ikke hvorfor. Vi har samlet inn et større antall rapporter, og har nå bedt om en radarutskrift, sier Heimdal.

Braathens-flyet var på vei fra Tromsø via Bodø. Det hadde 59 passasjerer og et mannskap på fem om bord.

SAS-flyet var på vei fra Bardufoss til Trondheim. Det samme Fokker 50-flyet måtte fem dager tidligere nødlande på Bardufoss.

Flygesjef Kent Sauerberg-Hansen i SAS Commuter vil ikke kommentere saken overfor VG, og viser til at han finner det prinsipielt galt å diskutere hendelsen før Havarikommisjonen har gått igjennom den.

- Men våre flygere har fulgt instruksene de mottok og våre egne prosedyrer, sier han.

Meget alvorlig

Informasjonsdirektør Frode Geitvik i Braathens betegner episoden som meget alvorlig.

- I de siste ukene har det vært mye snakk om «nesten-ulykker» som i de fleste tilfeller bare har vært såkalte sikkerhetslandinger. Men dette var en virkelig nesten-ulykke. Det tror jeg de aller fleste som kjenner til saken vil si, sier Geitvik.

Nå vil Luftfartstilsynet ha mulighet til å hemmeligholde nesten-ulykker, melder NRK. Direktør Per Arne Skogstad i Luftfartstilsynet tror ikke offentligheten trenger å vite om alt som skjer.

- Hendelser misforstås, sier han til NRK.

Han vil derfor ha større konfidenisalitet mellom tilsynet og flyselskapene og håper på denne måten å få selskapene til å melde alle nesten-ulykker.