SELGER: Hilde Midthjell selger Dale of Norway til Rossignol. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
SELGER: Hilde Midthjell selger Dale of Norway til Rossignol. Foto: Siv Johanne Seglem / DagbladetVis mer

Selger Dale of Norway

Kjøper er Rossignol med oppkjøpsfondet Altor som største eier.

(Dagbladet): Hilde Midthjell selger Dale of Norway, skriver Dagens Næringsliv.

I en pressemelding kommer fram at selskapet vil beholde sitt merkenavn.

«Produksjonen og organisasjonen på Dale vil bli beholdt og styrket ved at Rossignol ønsker å legge produksjon av sine strikkevarer til Dale. Dale of Norway vil beholde sitt merkenavn og sin norske image» står det i pressemeldingen.

- Deler verdier

Midthjell ble investor i Dale of Norway i 2009. Hun startet kosmetikkfirmaet Dermano i 1987, som hun seinere solgte for 500 millioner. Deretter gikk hun inn i strikkeklær-bedriften Dale of Norway. I 2013 ble hun heleier og daglig leder.

- Rossignol matcher merkevaren, tradisjonene og produksjonsfokuset til Dale, og er etter min mening den ideelle partner for Dale framover. De deler verdiene til Dale, og vil fortsette å produsere de verdensledende strikkeplaggene på Dale, sier Hilde Midthjell, administrerende direktør og eier av Dale of Norway pressemeldingen.

Til Dagbladet forteller Midthjell at hun har sett etter en aktuell kjøper i ett års tid.

- Jeg er jo bare en enkeltperson og det er sårbart hvis noe skulle skje med meg. Nå har jeg funnet en veldig bra partner som blir bra for Dale. Jeg er frisk og full av energi, men Rossignol kan bidra til å dra selskapet videre internasjonalt.

- Mye jobb

Men Midthjell understreker at hun ikke gir seg helt enda.

- Nå skal jeg hjelpe til med Dale en stund framover, først om daglig leder også i en konsulentrolle. Men jeg skal ikke investere i en ny bedrift på Vestlandet. Det har vært gøy, men veldig mye jobb, sier hun.

Og Midthjell føler seg sikker på at Rosignoll vil bevare det unike ved Dale.

- De har forståelse for merkevarer med arv og tradisjon. De skjønner verdiene Dale står for.

Hun understreker at 50 prosent av selskapets omsetning er i Norge, og at dette skal tas vare på.

Midthjell ønsker ikke å kommentere prisen på salget.