(Finansavisen.no): - Produktene våre selges i 160 land, og er antagelig den merkevaren fra Norge som er mest utbredt rundt om i verden, sier Ingar Paulsberg, finansdirektør i O. Mustad & Søn.
I 2017 hadde selskapet driftsinntekter på 315,1 millioner kroner, mot 320,1 millioner kroner for samme periode året før, ifølge Finansavisen.
Ståltråden som er basis for fiskekrokproduksjonen produseres i Gjøvik, mens resten av produksjonen stort sett foregår i Kina. Lager og pakking skjer i Den dominikanske republikk, mens Miami i USA har det største salgskontoret.
Uten at det har skapt de store overskriftene er hettegensere, hansker, fiskevesker kommet inn i Mustad-porteføljen.
- Vi mener vi har en sterk merkevare som har relevans i andre typer produkter. En del av strategien fremover er å utvide produktporteføljen. Vi har holdt på med noen år, og gått sakte og rolig inn, sier Paulsberg, til Finansavisen.
- Vi har allerede en del vesker, klær, vanntette bager, T-skjorter og capser. Nå ønsker vi å utvide antall produkter innenfor blant annet fiskeverktøy, -bekledning og oppbevaring, legger han til.
O. Mustad & Søn på Gjøvik betegner seg som et av Norges eldste industriselskaper, med røtter helt tilbake til 1832.
I 2011 solgte Mustad-familien seg ut, og inn kom investor Børre Nordheim-Larsen gjennom holdingselskapet ARD Group. Da hadde O. Mustad & Søn hatt underskudd på 160 millioner kroner før skatt de foregående fem årene, skriver Finansavisen.
Andre økonominyheter:
Spår Norwegian-konkurs – Kjos slår knallhardt tilbake
Dette skiller nybegynnere fra proffene på børsem