HUNDELIV: - Folk bruker utrolig mye penger på dyrene sine, sier gründer Gunn Anne Lyngstad (t.h.), og får støtte av hundeeier gjennom 40 år, Wenche Martinsen, her med riesenschnauzeren Buffy. Foto: Jeanette E. H. Hammer / Finansavisen
HUNDELIV: - Folk bruker utrolig mye penger på dyrene sine, sier gründer Gunn Anne Lyngstad (t.h.), og får støtte av hundeeier gjennom 40 år, Wenche Martinsen, her med riesenschnauzeren Buffy. Foto: Jeanette E. H. Hammer / FinansavisenVis mer

Selger gensere til hunder for 600 - 1000 kroner

Hundeplaggene koster mellom 600 og 1000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Dette er stort. Det kommer 17.000 hunder i løpet av helgen, sier Gunn Anne Lyngstad til Finnsavisen.

Hun står omringet av folk og dyr på den enorme hundemessen i Lillestrøm, European Dog Show, der hun nettopp har hatt moteoppvisning for to- og firbente

For syv år siden startet gründeren å selge Lanullva-genseren, basert på morens strikkeoppskrift; denne helgen lanserer hun en egen kleskolleksjon i ren merinoull til menneskets beste venn.

Kolleksjonen består av gensere og dekken til hunder i fem ulike farger, fra størrelse XXS til XXL.

- De kommer i samme farger som genserne vi selger til eierne deres. Jeg har fått med meg hvor entusiastiske hundefolk er, de vil gjerne matche hundene sine, ler Lyngstad.

Genser etter jakt Hun i mener at hundene fortjener klær som er av like god kvalitet som mennesket og forteller at målgruppen er aktive mennesker, både for kolleksjonen til hunder og mennesker.

I fjor omsatte hun for 17 millioner kroner.

- Vi selger mye klær til folk som går på jakt. Et dekken eller en genser i ren ull som tåler vær og vind er supert for jakthunden etter endt jakt, sier Lyngstad til avisen.

Hundeplaggene er laget av ren merinoull, og koster mellom 600 og 1000 kroner pr. plagg.

- Bruker ufattelig mye - Det er myke, gode plagg. Jeg har aldri hatt en liten hund før, så det er gøy å kunne kjøpe noe fint og ordentlig til henne, sier Siri Sætre, som nettopp har vært innom Lanullvas stand på Lillestrøm Varemesse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Valpen Monkey, en ni måneder gammel bichon hanais, har nettopp fått nytt dekken og hundegenser i ren merinoull. Sætre selv har fått seg ny ullgenser i matchende farge.

- Jeg har brukt ufattelig mye penger på henne de første månedene, det er så mye som trengs i starten, sier Sætre, og ramser opp ryggsekk, leker, tepper og klær, for å nevne noe.

Hun anslår at hun har brukt rundt 3.000 kroner i måneden på valpen hittil, og det inkluderer ikke penger til hundefôr.

- Men jeg prøver å begrense meg, og mye av det er éngangsinnkjøp, innvender hun raskt.

Kostymer for 2,9 mrd kronerr
I fjor brukte amerikanske hundeeiere 350 millioner dollar på halloweenkostymer til hundene sine, ifølge tall fra National Retail Federation. Med dagens kurs tilsvarer det 2,9 milliarder kroner, skriver Finansavisen.

I Norge har dyrebutikkene økt omsetningen med 4,7 prosent hittil i år, ifølge tall fra Virke. I fjor omsatte faghandlene for en drøy milliard kroner.

I tillegg ble det solgt dyrefôr og lignende artikler for ytterligere én milliard kroner i dagligvarebutikkene, ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen.

Statistisk sentralbyrå kan for øvrig opplyse at i 2012 brukte norske husholdninger gjennomsnittlig 2124 kroner på varer og tjenester knyttet til kjæledyrhushold. Barnefamilier hadde høyest forbruk, og brukte gjennomsnittlig 6210 kroner.

Flere økonominyheter Hegnar: - Fremtiden er dyster
Shippingmilliardærens livsverk truet
Slik skal gründerne redde malingsrullene
Disse bedriftene overlever ikke de neste ti årene