SELGER EL-BILEN: Tone Sagen føler seg lurt av Oslo-politikerne. Nå selger hun bilen. Foto: Privat/Finn.no.
SELGER EL-BILEN: Tone Sagen føler seg lurt av Oslo-politikerne. Nå selger hun bilen. Foto: Privat/Finn.no.Vis mer

12.000 nye el-biler i Oslo på drøyt to år - 507 nye kommunale ladestasjoner:

Selger «Golf Tålmodighetsprøve» etter to års lade-mareritt i Oslo sentrum:
- Jeg lot meg lure av politikernes løfter

Oslo har fått prisen som årets elbilhovedstad. Men ikke alle synes elbil er like gøy.

(Dagbladet): Mens elbil-salget i Oslo vokser i vill fart, går det ikke like raskt med takten på bygging av nye ladepunkter.

Siden januar 2015 er det solgt over 12 000 nye elbiler i Oslo, i samme periode har kommunen satt opp 507 nye ladepunkter - hvorav 490 har kommet under det miljøvennlige Oslo-byrådet.

En av dem som har fått nok av å vente på å få ladet el-bilen sin, er Tone Sagen. Hun beskriver et lade-mareritt i Oslo sentrum der hun bruker opp mot halvannen time for å få fullt batteri.

Nå selger hun bilen, og i en åpenhjertig annonse på Finn.no langer hun ut mot Oslo-byrådets elbil-politikk:

«Bilen er helt topp, den. So far, so good. Det er bare vanvittig frustrerende å bo innenfor ring 2 med en elektrisk bil, for det er nesten helt umulig å få ladet den. Jeg lot meg lure av skriverier i avisen og løfter fra politikere om at det skulle være så innmari lett og lurt å ha elektrisk bil i Oslo», skriver Sagen.

Hun fortsetter:

«Og det var ganske lurt for to år siden, da det fremdeles var noen i området som ikke hadde kjøpt seg en. Nå er det bare å glemme å få en kommunal ladeplass, for de tror jeg rett og slett at de har sluttet å bygge. Derimot har de tatt bort masser av parkeringsplasser for å bygge sykkelfelt, slik at det er enda trangere om plassen».

ADJØ, ELBIL: Etter to år med elbil i Oslo, fikk Tone Sagen nok. Her er hennes annonse på Finn.no.
ADJØ, ELBIL: Etter to år med elbil i Oslo, fikk Tone Sagen nok. Her er hennes annonse på Finn.no. Vis mer

Stolte på Oslo-byrådets løfter

Fredag fikk Oslo kommune pris av Elbilforeningen, som samtidig benyttet anledningen til å rise kommunen:

- Per tidspunkt anbefaler vi ingen å kjøpe elbil i Oslo, med mindre de har fast tilgang til lading. Miljøbyråden må skru opp tempoet på utbyggingen av ladepunkter, hvis ikke vil etterslepet bare bli større og større.

Overfor Dagbladet bekrefter Tone Sagen at en av grunnene til at hun selger eblilen sin, er at hun føler seg lurt av det rødgrønne Oslo-byrådet.

- Jeg måtte bare få ut dette sinnet som har bygget seg opp over to år. Det var en god idé å kjøpe elbil for to år siden, også følte jeg meg litt moderne. Problemet er bare at det er det mange andre som har tenkt også, sier Sagen.

Hun påpeker at svært mange Oslo-folk bor i bygårder, og dermed er avhengig av kommunale ladeplasser for å få ladet opp elbilen.

- Jeg skulle ønske politikerne ville ta høyde for at innimellom er det faktisk noen som tror på dem når de sier noe, sier Sagen til Dagbladet.

- Hva synes du om at kommunen på to år har bygget om lag 490 nye ladeplasser i samme periode som det er solgt over 12 000 nye biler i hovedstaden?

- Jeg selger jo bilen min, det sier vel det meste om hva jeg synes.

- De brøt avtalen

- Det som var gøy med elbilen, er å suse ut i drosjefeltet. Men når man risikerer å bruke halvannen time før man får dratt hjemmefra med ladet batteri, går vinninga opp i spinninga for min del.

- Da jeg kjøpte elbil, trodde jeg at avtalen med politikerne var at hvis jeg er snill med miljøet og kjøper elbil, så skulle de være snille med miljøet ved å gjøre det lett for meg å ha elbil, sier Sagen. Hun poengterer:

- Jeg synes at jeg har holdt min del av avtalen, men det synes jeg ikke at de har, sier Sagen. Hun har en klar beskjed til de som styrer Oslo:

- De kan jo selv prøve på å finne en ledig ladeplass rundt Alexander Kiellands plass. Det er et prosjekt de risikerer å bruke en kveld på.

Tapte penger fra dag én

En annen som har merket konsekvensene av byrådets elbil-politikk, er taxi-eier Tore Lundeby. Han hadde en annen ansatt sjåfør på bilen sin - helt til han kjøpte elektrisk Tesla-taxi.

- Jeg mista både sjåføren og inntjeninga fra sjåføren over natta, akkurat som de andre taxi-eierne i Oslo Taxi som har kjøpt Tesla, sier Lundeby oppgitt. Også han kommer med en klar melding til Miljøpartiet og det rødgrønne Oslo-byrådet:

- Det er egentlig veldig enkelt. Mener Oslo-byrådet alvor med elbil-politikken sin, må de sørge for bedre ladekapasiteten. Det er ikke godt nok per i dag, sier Lundeby.

Også hans arbeidsgiver, Oslo Taxi, innrømmer at de har sett lite til de konkrete tiltakene fra Oslo-byrådet.

- Per i dag ser vi ikke mange konkrete tiltak fra byrådet i en størrelsesorden som må til for at hele næringen skal kunne innfri miljøkravene innen 2022, uttalte administrerende direktør Bjørn Rebne nylig til Dagbladet.

TAPER PENGER: Uten tilgang på hurtiglading er ikke eltaxi noen butikk for drosjebil-eier Tore Lundeby. Miljøpartiets politikk har ingenting med virkeligheten å gjøre, sier han. Foto: Tomm W. Christiansen/Dagbladet.
TAPER PENGER: Uten tilgang på hurtiglading er ikke eltaxi noen butikk for drosjebil-eier Tore Lundeby. Miljøpartiets politikk har ingenting med virkeligheten å gjøre, sier han. Foto: Tomm W. Christiansen/Dagbladet. Vis mer

- Hva tenker du om dieselbil-forbudet for drosje-eiere fra 2022?

- Dette har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Det er en grunn til at de fleste drosje-eiere i dag kjøper diesel-drevet taxi. De får fylt på tre minutter Jeg har bare de siste to ukene snakket med tre taxi-eiere som har kjøpt splitter ny Mercedes, noe annet var det ikke snakk om, sier Lundeby.

Han poengterer at mens han kan lade bilen hjemme over natta, er sjåførene avhengig av hurtiglading:

- På en time får du 20 mil fra de hurtigste laderne i Oslo i dag, som Fortum har satt opp. Det har ingen sjåfører råd til å vente på.

- Med Tesla «supercharger» eller lignende hurtiglading kan el-taxien lades opp dobbelt så fort, altså 20 mil på en halvtime, noe som ville være et minimum, sier Lundeberg. Tesla Norge bekrefter overfor Dagbladet en denne ladetypen ennå ikke er tilgjengelig i Oslo.

- Hva skjer med næringa om ikke infrastrukturen er på plass innen forskriften kommer i 2022?

- Det lar seg ikke gjennomføre, det sier seg selv. Da vil hele næringa stoppe opp. Hvis miljøbyråden virkelig er interessert, bør hun bevilge støtte til produsentene av ladestasjoner, for å støtte opp under utvikling av nødvendig teknologi som taxi-næringa trenger.

Avviser lureri

Dagbladet har forelagt kritikken fra Tone Sagen for miljøbyråd og ansvarlig for elbilpolitikken i Oslo, Lan Marie Ngyuen Berg (MDG). Hun kommenterer ikke kritikken konkret.

Hennes byrådssekretær, Daniel Rees, avviser imidlertid at Oslo-byrådet har lurt velgerne.

- Jeg mener resultatene viser at byrådet har stort trykk på å bygge ut lademuligheter og legge til rette for elbiler, og Oslo ble blant annet for få uker siden kåret til Norges elbilhovedstad. Samtidig er vi opptatt av dialog og er åpne for innspill om hvordan vi kan gjøre ting enda bedre, sier Rees.

Les mer om hvordan Oslo-byrådet forsvarer tempoet på utbyggingen av ladepunkter for elbil i hovedstaden her.