UTFORDRENDE: Over 20 prosent av befolkningen i Japan er over 65 år, og samfunnet er nødt til å tilpasse seg en stadig aldrende befolkning. Foto: Yoshikazu Tsuno / AFP Photo / NTB Scanpix / Nina Hansen / Dagbladet
UTFORDRENDE: Over 20 prosent av befolkningen i Japan er over 65 år, og samfunnet er nødt til å tilpasse seg en stadig aldrende befolkning. Foto: Yoshikazu Tsuno / AFP Photo / NTB Scanpix / Nina Hansen / DagbladetVis mer

Selger mer bleier til voksne enn til barn

Japan kan bli en modell for hvordan samfunnet må tilpasse seg en stadig aldrende befolkning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 1989 representerte Tokyo-børsnoterte aksjer nesten halvparten av hele verdens egenkapitalverdi, mens jorda under byens kongelige palass var verdt mer enn hele California, skriver Bloomberg.

Men en stadig aldrende befolkning byr på en rekke problemer både økonomisk og i arbeidslivet i verdens tredje største økonomi.

I fjor skjedde noe som aldri har skjedd før: salget av bleier for voksne overgikk salget av bleier for babyer.

Omtrent en fjerdedel av befolkningen i Japan er over 65 år. Innbyggertallet nådde sin topp i 2005, og nå føder japanske kvinner i gjennomsnitt 1,39 barn, sammenlignet med 1,93 i USA.

Modell for andre land Rundt om i hele verden holder eksperter og analytikere øye med utviklingen i Japan, som kan gi en pekepinn på hvilke utfordringer andre land står overfor i framtida.

Japanske bedrifter har ikke noe annet valg enn å tilpasse seg de stadig eldre kundene - tall viser nemlig at de over 60 står for 44 prosent av landets forbruk.

Dagligvarekjedene kommer stadig med nye produkter tilpasset de eldre, og flere tilbyr ferdiglagede lunsjbokser som leveres til kundene.

- Japan kan bli et slags modell-tilfelle. De gjør om butikker og endrer produktporteføljer. Det kan ta tid, men deres innsats vil bli en suksess, ikke bare i Japan, men også i utlandet, sier Naoki Fujiwara, administrerende forvalter på Shinkin Asset Management, til Bloomberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FOR MANGE: Over 22 prosent av befolkningen i Japan er over 65 år. Foto: Yoshikazu Tsuno / AFP Photo / NTB Scanpix
FOR MANGE: Over 22 prosent av befolkningen i Japan er over 65 år. Foto: Yoshikazu Tsuno / AFP Photo / NTB Scanpix Vis mer

Japan har siden andre verdenskrig hatt en av de hurtigst voksende økonomiene i verden, men i september krympet økonomien for første gang siden i fjor.

Den økonomiske nedgangen styrker frykten for at en bremsende global vekst og spenninger mellom Japan og Kina er i ferd med å sende landet rett inn i en resesjon.

Strengere regler 16. desember er det valg i Japan, og økonomi og den utfordrende demografien er viktige temaer i valgkampen.

Tidligere statsminister og opposisjonspolitiker Shinzo Abe ligger an til å bli valgets vinner, og lover at hvis han vinner vil han skrive om japanske lover for å redusere bankenes selvstendighet.

Den vanligvis konservative Abe har overrasket velgerne ved å be Bank of Japan å være mye tøffere i sin håndtering av deflasjon, det ødeleggende prisfallet, profitt og lønninger som har kvalt den japanske økonomien i 15 år, skriver New York Times.

Bank of Japan satte seg et mål om en prosents inflasjon i februar, og fulgte opp med ytterligere tiltak på grunn av økt kjøpekraft i april, september og oktober etter stadig økende bevis på at økonomien nærmer seg resesjon.

FOR FÅ: Japanske kvinner føder stadig færre barn. Foto: Kyodo / Reuters / NTB Scanpix
FOR FÅ: Japanske kvinner føder stadig færre barn. Foto: Kyodo / Reuters / NTB Scanpix Vis mer