VENTER PÅ NYTTÅRSAFTEN: Champagne-produsentene merker godt effekten av finanskrisen. Foto: AP PHOTO/SCANPIX
VENTER PÅ NYTTÅRSAFTEN: Champagne-produsentene merker godt effekten av finanskrisen. Foto: AP PHOTO/SCANPIXVis mer

Selger mindre boblevann under finanskrisa

Dårlig høst for champagne-produsentene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter årevis med oppgangstider og kraftig prisvekst opplever champagnehusene i Epernay nå svikt i salget.

Finanskrisen får skylden.

Ferske salgstall for oktober, måneden finanskrisen slo til for alvor over hele verden, er nedslående lesning for sprudlevannprodusentene.

Nedturen på 16,5 prosent i forhold til oktober 2007, da alle champagnekorken fortsatt føk i været i takt med børskurvene, er uvant for bransjen som har vært i kraftig vekst siden årtusenskiftet.

Prisene flater ut

- Kredittkrisen og nedturen i realøkonomien er i ferd med å slå ut for oss, konstaterer Patrice Noyelle, sjefen for det 160 år gamle champagnehuset Pol Roger.

For årets ti første måneder er salget ned 4,9 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, skriver Financial Times.

En av gigantene i Epernay, Laurent-Perrier, rapporterte i forrige måned en nedgang på 35 prosent i fortjenesten i første halvår.

Trolig betyr bransjenedturen at den kraftige prisveksten på 11 prosent årlig de siste tre årene vil flate ut neste år.

- Et godt år

Noyelle er likevel ikke altfor pessimistisk på vegne av seg selv og sine konkurrenter.

-2008 vil ikke bli som rekordåret 2007, men det vil likevel være et godt år for bransjen, sier Noyelle, som nå forbereder seg til årets høydepunkt, nyttårsfeiringen.

Den alene står vanligvis for rundt 40 prosent av årstotalen for bransjen.

- Jeg pleier å huske på det Winston Churchill sa om champagne. Jeg fortjener det når jeg vinner, jeg trenger det når jeg taper, sier Noyelle.


(NTB)