Selger reklame- plass på skolen

Majorstua skole ønsker mer penger til undervisning og vil henge opp reklameboards på skoleveggen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi ønsker dette for å bedre tilbudet til elevene. Alle pengene vil gå til undervisningsrettede formål, blant annet til innredning av matte- og teknologirom og ekskursjoner, sier rektor Ida Nordstrand.

Hun ble anmodet av driftsstyret ved skolen om å sjekke mulighetene for å få reklame på en støyskjerm som skolen har ut mot den sterkt trafikkerte Sørkedalsveien. Nå er hun i dialog med reklameformidleren Clear Channel og skal jobbe videre mot kommunen.

Penger å tjene

- Vi gjør dette for å øke skolens handlingsrom, sier Nordstrand, som understreker at elevene ikke eksponeres for reklamen i skoletida.

Hun mener andre skoler selv må vurdere om de vil gjøre det samme.

Viseadministrerende direktør i Clear Channel, Even B. Hegbom, sier at de er interessert i alle kommunale eiendommer i trafikkerte områder.

- Dette må jo være genialt for skoler med dårlig økonomi, og dem er det mange av, sier Hegbom.

Han tror omfanget av slik reklame kommer til å øke betraktelig i framtida.

Uten motforestillinger

Saken er nå til behandling hos Plan- og bygningsetaten i Oslo og Statens vegvesen, som må godkjenne plasseringen før reklamen kan settes opp.

- Dette er en sak vi ikke har hatt oppe til diskusjon, sier byråd for kultur og utdanning, Torger Ødegaard (H), som ikke ønsker at skolegårdene skal være en reklamearena, men at dette blir annerledes ettersom reklamen retter seg mot folk på utsiden.

- Slik jeg ser det nå, har jeg ingen motforestillinger mot dette, sier skolebyråden.

SLIK ER DET NÅ: Slik ser Majorstua skole ut i dag, sett fra Sørkedalsveien.