- Selskapene er blitt kikkere

BERGEN (Dagbladet): Are Johan Johnsen (35) fra Bergen sjekker priser på forsikring når han får krav om fornyelse. Men nekter å oppgi ting selskapene ikke har noe med.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Johnsen mener forsikringsselskapene er blitt de reneste kikkerne.

- Forsikringsselskapene graver og spør om mye de overhodet ikke har noe med, sier han.

Hver gang Are Johan Johnsen får krav om å betale, tar han en sjekkrunde til alle selskaper for å se om den prisen han skal betale er den laveste.

- Det er lett å presse pris. Jeg begynner gjerne litt forsiktig i telefonen, øker litt på argumentene og oppdager at de som sitter som kundebehandlere ikke har mye greie på forsikring. Det de jakter mer på er meg som person. De graver og spør om helt personlige forhold og mener at jeg i telefonen skal legge ut om meg selv og mitt liv. Det er bilen jeg skal forsikre - og da får de holde seg til den, sier Johnsen.

Han har opplevd at kundebehandlerne regelrett legger på telefonen når de ikke får de svarene de ønsker.

- De tror de har rett til å få vite alt om en kunde som bare spør om pris på å forsikre en bil. Det er ekkelt, mener han.

BLIR GRANSKET: Are Johan Johnsen fra Bergen opplever at forsikringsselskapene stiller mange spørsmål som han mener de ikke har noe med når han ringer for å sjekke forsikringspriser.Foto: ODDMUND LUNDE