VERDENSKJENT: En syrisk kriger sikter seg inn på et mål med sitt Klashnikov-gevær. Nå vil selskapet bak verdenskjente AK-47 gå Elon Musk i næringa. Foto: Mohamad Abazeed / AFP / NTB Scanpix
VERDENSKJENT: En syrisk kriger sikter seg inn på et mål med sitt Klashnikov-gevær. Nå vil selskapet bak verdenskjente AK-47 gå Elon Musk i næringa. Foto: Mohamad Abazeed / AFP / NTB ScanpixVis mer

Selskapet er verdenskjent for drapsvåpenet - nå satser de på elbiler

Den russiske våpenprodusenten Kalasjnikov vil gå Elon Musk i næringen. Torsdag avduket selskapet sin nye elbil, inspirert av en sjelden 1970-modell.

Kalasjnikov er over hele verden synonymt med automatgeværet AK-47.

Mikhail Kalasjnikov designet våpenet i 1947, basert på sine erfaringer som soldat i Den røde hær under 2. verdenskrig. Siden våpenet ble satt i masseproduksjon i 1949 har det blitt spredd rundt hele verden.

Våpenet har tatt livet av millioner av mennesker, og er et etterspurt våpen den dag i dag. Totalt rundt 100 millioner Kalasjnikov-våpen skal være solgt.

- Det gjør meg trist

Mikhail Kalasjnikov var ikke glad for at våpenet ble spredd over hele verden, men var likevel stolt av sin oppfinnelse, som han sa var laget for forsvar, ikke angrep.

Men han hadde noen betenkeligheter.

- Jeg er stolt av min oppfinnelse, men det gjør meg trist at det brukes av terrorister. Jeg skulle ønske jeg hadde funnet opp en maskin som folk kunne bruke eller som kunne hjelpe bøndene med deres arbeid - for eksempel en gressklipper, sa han under et besøk i Tyskland i 2002.

Halvannet år før han døde sendte våpenkonstruktøren et brev til den russiske patriarken Kirill.

- Min sjelelige pine er umulig å bære. Jeg har ennå det ubesvarte spørsmålet. Hvis mitt våpen har krevd menneskers liv, kan det være at jeg, en kristen og en ortodoks troende, er ansvarlig for deres død? spør han i brevet.

Lager bil

Det er ikke utenkelig at grunnleggeren hadde satt pris på selskapets siste satsing, for nå har de varslet at de vil prøve seg i bilbransjen.

På en utstilling av forsvarsmateriell utenfor Moskva presenterte Kalasjnikov torsdag en retro-designet lyseblå prototyp, med det anonyme navnet CV-1.

På selskapets hjemmeside står det at bilen er inspirert av en 1970-tallsmodell kalt Izj-Kombi. Konsernet hevder å ta utviklet det siste av høyteknologiske deler for den «elektriske superbilen». Vidunderet skal ha en rekkevidde på 350 kilometer.

- Vi utvikler vår egen versjon av en superbil. Den bygger på elementer utviklet her ved fabrikken. Teknologien vil føre oss inn i rekken av banebrytende, globale produsenter som Tesla, et merke vi skal konkurrere med, heter det i nyhetsbyrået RIA-Novostis gjengivelse av konsernets omtale.

LAGER BIL: På en utstilling av forsvarsmateriell utenfor Moskva presenterte Kalasjnikov torsdag en retro-designet lyseblå prototyp, med det anonyme navnet CV-1. Foto: Kalasjnikov Media / NTB Scanpix
LAGER BIL: På en utstilling av forsvarsmateriell utenfor Moskva presenterte Kalasjnikov torsdag en retro-designet lyseblå prototyp, med det anonyme navnet CV-1. Foto: Kalasjnikov Media / NTB Scanpix Vis mer