Selv har han fått munnkurv

Danske Jesper Innes er den nyetablerte Lidl-kjedens toppsjef i Norge. Han har som mål å slå Rema og Rimi på pris, men nekter å snakke om virksomheten. I går stakk han fra Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I over ett år nå har den tyske lavpriskjeden jobbet for å etablere seg i Norge. Snart åpner et titall butikker i Finland, Danmark og Sverige. De første butikkene i Norge kan åpne i løpet av neste år. Tomter er kjøpt både i Ålesund og Steinkjer, men Lidls administrerende direktør i Norge, Jesper Innes, har fått ordre fra sine tyske overordnede om å holde kjeft.

- Beklager, men jeg har ikke adgang til å si noe. Vi kan gjerne hilse på hverandre når vi først står her, men jeg har ikke noe å fortelle, sier han da vi møter ham utenfor de nesten tomme kontorlokalene i Ensjøveien øst i Oslo.

- Men som representant for en av Europas største lavpriskjeder kan du vel si noe om virksomheten i andre land?

Innflyttingsklare

- Nei, beklager, sier Innes. Da han ankommer i sin tyskregistrerte Audi A6, har han allerede fått beskjed om at Dagbladet har vært i kontorlokalene der foreløpig bare Innes, en norsk økonomidirektør og et par sekretærer holder til. Men til sammen cirka 20 kontorer står klare til innflytting.

Ekspansjon

Lidl har også opprettet et eget ekspansjonskontor i Gladengveien 14. Her jobber et titall personer svært intensivt med å saumfare tomtemulighetene over hele Norge. Lidl krever at det er plass til minst 150 biler utenfor butikklokalene.

- Lidls konsept er svært enkelt. Det går ut på at de etablerer et antall butikker rundt et sentrallager. De er sine egne grossister og får dermed en mer effektiv organisasjon enn sine norske konkurrenter, sier markedsanalytiker Geir Myklebust til Dagbladet.

Han tror Rema 1000 vil få merke konkurransen på pris først. Spørsmålet er i hvor stor grad Lidls butikker vil kunne tilby ferske matvarer. Lidl, som på sine hjemmesider skryter av at de har over 4000 filialer i 15 europeiske land, vil skille seg fra Rema og Rimi ved at de har færre varer og dårligere service. Men til gjengjeld er de billigere.

Kommunistisk

I Sverige har Lidl møtt kraftig motstand mot å etablere seg i en rekke kommuner, blant annet i Jönköping. Lidls svenske sjef, René Lindholm, ble så forbannet at han uttalte til Dagens Industri:

- Denne byen har et sovjetkommunistisk syn på etableringstillatelser.

HEMMELIG: Dansken Jesper Innes har fortsatt tyske skilter på bilen fra sin tid som Lidl-sjef i Tyskland. Han har stående ordre om å ikke uttale seg til media så lenge Lidl er under etablering i Norge. Akkurat nå forhandler han med en rekke norske kommuner om tomtekjøp.