Lan Marie Berg - MDG

- Selvfølgelig er jeg bekymret

Listetopp og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg i MDG synes det er frustrerende at så mange av klimastreikerne ennå ikke har stemmerett.

VALG: På MDGs valgvake er det høye forventninger til kveldens resultat. Eivind Trædal sier seg godt fornøyd med en valgkamp preget av klima og bompenger. Video: Øystein Sæthre / Dagbladet Vis mer

SENTRALEN (Dagbladet): - Jeg er alltid konstruktivt pessimistisk på forhånd. Litt sommerfugler i magen. Men vi prøver også å ha is i magen. Det blir en nedkjølt sommerfugl, sier Eivind Trædal til Dagbladet.

Han er bystyrerepresentant for Miljøpartiet de Grønne i Oslo. Dagbladet møter ham på partiets valgvake i Oslo.

- KONSTRUKTIVT PESSIMISTISK: Eivind Trædal i MDG. Foto: Thomas Rasmus Skaug
- KONSTRUKTIVT PESSIMISTISK: Eivind Trædal i MDG. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Partiet går fram over hele landet, og spesielt i hovedstaden. Nasjonalt har partiet ligget på 7,5 i fylkestingsmålingene i snitt, ifølge pollofpolls.no – sammenliknet med 5 prosent ved forrige valg.

I Oslo har partiet gått fram fra 8,1 prosent ved kommunevalget til i snitt 16,1 prosent, ifølge NRK.

Dyrere bom, billigere buss

Da Dagbladet snakket med Trædals ektefelle, listetopp og frontfigur Lan Marie Nguyen Berg, tidligere på valgdagen, fortalte hun om partiets planer for hovedstaden.

Innen 2030 vil partiet gjøre Oslo til en nullutslippsby.

- For å få til det, må vi redusere biltrafikken kraftig, og få mange flere til å sykle og reise kollektivt i byen. Det betyr at det må bli billigere, bedre og tryggere å reise miljøvennlig, og dyrere å forurense, sier hun til Dagbladet.

- Og jeg som Oslo-boer, hvordan vil jeg merke det?

- Vi skal ha en grønnere by med fokus på opplevelser i stedet for forbruk. De neste fire åra vil vi bygge ut enda mer sykkelvei, og vi vil satse mer på kollektivtransporten. Flere avganger og lavere priser. Vi vil øke bompengene, så vi kan redusere kollektivprisene med 20 prosent.

Partiet har også framsatt tolv krav til eventuelle byrådsforhandlinger. De inkluderer planer om å plante 100 000 nye trær i Oslo, bilfrie «hjertesoner» rundt byens skoler, samt utbygging av flere gågater. I tillegg håper partiet å få stanset nye motorveiprosjekter som E18, E6 Oslo Øst og Røatunnelen.

- Det har vært en valgkamp preget av mye klima og natur, men kanskje enda mer bompenger. Føler dere at dere har kommet til med hjertesakene deres?

- Ja, det føler jeg. Men det vi har sett i denne valgkampen, er at de store styringspartiene har vært i utakt med folkemobiliseringen for klima som vi har sett det siste året. Titusenvis av ungdommer har streika i gatene for klimahandling, og vi var mange tusen mennesker som brølte for klima for bare litt over ei uke siden. Samtidig har regjeringens fokus vært å gjøre det billigere å kjøre bil. Det er helt feil vei å gå, og ikke minst i utakt med Oslo-velgerne.

Trær og vannmeloner

- 320 Oslo-trær og anklager om at MDG er «vannmeloner» – grønne på utsida, røde inni – har også preget valgkampinnspurten. Hvordan har du opplevd det?

- Partiene gråter krokodilletårer og later som de blir veldig sinte over at noen trær skal felles for å bygge ei gågate. Det står seg ikke helt når vi vet at de ivrer for store motorveiprosjekter som E18, hvor man må kutte mange flere trær.

- Er du en «vannmelon»?

- Nei, vi er grønne først og fremst. Vi er veldig tydelige på at vi setter grønn politikk først. Vi synes det er viktigere enn om man er på rød eller blå side av politikken. Og som mange andre grønne partier er vi en tydelig stemme for klimahandling, og en tydelig motpol til høyrepopulisme.

- Hva har vært deres største seirer i byrådet?

- Det som er spennende med å gjennomføre klimapolitikk i en by som Oslo, er at det gjør den bedre å bo i. Både når vi lager flere gågater, reduserer biltrafikken, og får reinere luft, tryggere skoleveier og flere sykkelveier.

Vil ha mer plass

- Deres største tap?

- Jeg skulle ønske at vi hadde fått til mye mer når det gjelder å kutte kollektivprisene. Men det går vi altså til valg på nå. Når vi gjør det dyrere å forurense, skal det bli billigere å leve miljøvennlig. I Oslopakke 3-forhandlingene kjempet Høyre gjennom at de kollektivreisende skulle betale mer, når det ble dyrere for bilistene i bomringen.

- Du har tidligere uttalt at hvis dere gjør det så sterkt som noen av målingene tilsier, snuser dere på flere av byrådspostene til Ap – blant annet finans, kultur og næring. Hvordan vil dere bruke disse til å fremme grønn politikk?

- Vi har sagt at hvis vi blir større i Oslo, skal det reflekteres i hvor mye plass vi får i byrådet. Hvordan vi organiserer byrådet etter valget, vil være gjenstand for forhandlinger. Vi er aller mest opptatt av å få gjennomslag for politikken vår. Hittil har vi fått gjennomslag fordi vi har vært klokkeklare i byrådsplattformen vår.

- Bekymret

- MDG er blant årets storvinnere i skolevalget, og er populære blant unge velgere. Men dette er også den gruppen med lavest valgoppslutning – bare 36,4 % av de mellom 20 og 24 brukte stemmeretten i kommunevalget 2015. Er du redd for at det skal slå negativt ut for dere i kveld?

- Selvfølgelig er jeg bekymret for det. Derfor håper jeg at alle unge stemmer. Vi har sett et generasjonsopprør det siste året. Det som er frustrerende, er at mange av dem som har demonstrert foran Stortinget, ikke har stemmerett enda. Vi andre har et ekstra ansvar for å gi å avgi en stemme på deres vegne. Det er de som vil leve lengst i den verden vi nå har ansvar for å skape. Vi har jobbet hardt for at alle skal stemme, også for de barna som har sagt tydelig ifra hva de mener.