Selvhjelp mot stress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Skru ned tempoet. Mange har glemt å slappe av. Vi har det rett og slett så travelt at vi pådrar oss stresshodepine og stive skuldrer og nakke. Det sier Astrid Nøklebye Heiberg, som i dag er professor i psykiatri ved Psykiatrisk institutt ved Universitetet i Oslo. Nøklebye Heiberg mener vi kan gjøre noe med stress-problemene, før de blir for store.Ubalanse - Stress oppstår i det øyeblikket vi får et misforhold mellom problemene vi har og de ressursene vi har til å behandle dem. Barn får «vondt i magen» - voksne får vondt i hodet. Dette kan være de første tegnene på stress, sier Nøklebye Heiberg, som har følgende råd til stressede personer: · Ta noen pauser og rist løs i hele kroppen. · Legg deg på gulvet og la kroppen slappe helt av. · Åpne munnen og la pusten gå helt ned i magen. · Ta en lang varm dusj eller et varmt bad.Hodepine hver søndag - Mange har såkalt «søndagshodepine». Den kommer i etterkant av langvarige belastninger. Dette gjelder stressplager som har vart i månedsvis, og hodepinen kommer først når man slapper helt av - for eksempel i helgene. - Dersom du har søndagshodepine bør du ta signalet alvorlig. · Hva kan kuttes ned i hverdagssituasjonen? · Hva kan utsettes? Dersom situasjonen ikke bedrer seg, anbefaler Astrid Nøklebye Heiberg at du tar kontakt med lege og/eller fysioterapeut. Profesjonell hjelp kan være løsningen for å bli kvitt stressproblemene.