Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Selvhjelp mot stress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Skru ned tempoet. Mange har glemt å slappe av. Vi har det rett og slett så travelt at vi pådrar oss stresshodepine og stive skuldrer og nakke. Det sier Astrid Nøklebye Heiberg, som i dag er professor i psykiatri ved Psykiatrisk institutt ved Universitetet i Oslo. Nøklebye Heiberg mener vi kan gjøre noe med stress-problemene, før de blir for store.Ubalanse - Stress oppstår i det øyeblikket vi får et misforhold mellom problemene vi har og de ressursene vi har til å behandle dem. Barn får «vondt i magen» - voksne får vondt i hodet. Dette kan være de første tegnene på stress, sier Nøklebye Heiberg, som har følgende råd til stressede personer: · Ta noen pauser og rist løs i hele kroppen. · Legg deg på gulvet og la kroppen slappe helt av. · Åpne munnen og la pusten gå helt ned i magen. · Ta en lang varm dusj eller et varmt bad.Hodepine hver søndag - Mange har såkalt «søndagshodepine». Den kommer i etterkant av langvarige belastninger. Dette gjelder stressplager som har vart i månedsvis, og hodepinen kommer først når man slapper helt av - for eksempel i helgene. - Dersom du har søndagshodepine bør du ta signalet alvorlig. · Hva kan kuttes ned i hverdagssituasjonen? · Hva kan utsettes? Dersom situasjonen ikke bedrer seg, anbefaler Astrid Nøklebye Heiberg at du tar kontakt med lege og/eller fysioterapeut. Profesjonell hjelp kan være løsningen for å bli kvitt stressproblemene.