Sement-tetting i Oslofjord-tunnelen

I arbeidet med å bygge en veitunnel under Oslofjorden mellom Hurum og Drøbak, er det nå satt i gang innsprøyting av sement for å tette og forsterke massene i en svak sone av leire, sand og fjell.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Overingeniør Ruth G. Haug i Sattens vegvesen Oslofjordforbindelsen sier at det er normalt å møte svakhetssoner i fjellet under sprengningen av en tunnel.

- Vi ser derfor ikke på situasjonen som ekstraordinær, sier hun.

Den svake sonen var kjent fra tidligere grunnundersøkelser med seismikk og kjerneboring. Rett før jul ble dette bekreftet, og det blir nå arbeidet med å kartlegge utbredelsen av svakhetssonen i detalj.

Overingeniør Haug sier at dette arbeidet er en del av det planlagte driftsopplegget, og at det ikke ser ut til å forsinke prosjektet.

Framdriften av tunnelen ligger nå fire måneder foran skjemaet. Tunnelsprengningen foregår for fullt på to andre steder. Hittil er 2,1 kilometer av den 7,2 kilometer lange fjordtunnelen sprengt ut. Fjellforholene er generelt gode, med lite lekkasjer og sikringsbehov. Veitunnelen skal åpnes i juli i år 2000.