Svartelistet trønder har konkurskarantene til 2019:

Sender lokke-fakturaer fra nytt firma

Han fikk forbud mot å involvere seg i norske selskap etter konkurs. Nå fortsetter den unge trønderen ved hjelp av sitt enkeltpersonforetak.

«Alle bedrifter skal føre internkontroll/systematisk HMS-arbeid», står det på fakturaen som Joakim Hokstad (24) sendte ut gjennom sitt enkeltpersonforetak i april. De siste par årene har en rekke bedrifter og kommuner fått slike giro-lignende henvendelser fra hans selskap.

Men det svært få vet, er at den unge trønderen er en av 638 nordmenn som siden mai ifjor har stått på en inntil nylig hemmeligholdt liste, nemlig det norske konkursregisteret.

Klikk her for å søke i det hemmeligholdte konkursregisteret.

Tar man en nærmere kikk på skrivet fra den unge trønderens selskap, vil man oppdage at det slett ikke er snakk om noen faktura.

Så har også hans virksomhet de siste to årene blitt politianmeldt en rekke ganger, nettopp for fakturabedrageri.

- Meget snedig gjort

Mens anmeldelsene blir henlagt etter tur, fortsetter Hokstad å sende ut sine regninger. Selv kaller han dem for «tilbud». Men kundene opplever det annerledes:

- Det er meget snedig gjort, sier Tom Eirik Sund i selskapet Auto-Utrustning AS til Dagbladet, som selv mener seg utsatt for et svindelforsøk.

FALSK FAKTURA: Her er fakturaen Tom Eirik Sund la ut på Twitter i fjor vår. Foto: Tom Eirik Sund.
FALSK FAKTURA: Her er fakturaen Tom Eirik Sund la ut på Twitter i fjor vår. Foto: Tom Eirik Sund. Vis mer

Sund er en av flere som har fått «regning» fra den unge trønderens selskap, uten å ha bestilt noe på forhånd.

- Det ser ut som en giro, du ser en frist og et beløp man skal betale. Men jeg opplever at det er et bevisst forsøk på å late som en faktura som skal betales, når det i virkeligheten egentlig er et tilbud man kan takke nei til, sier Sund.

Joakim Hokstad avviser overfor Dagbladet at han har forsøkt å lure noen. Han viser til at mottakerne av det han beskriver som «tilbud» selv står fritt til å avgjøre om de vil betale eller ikke.

- Det er en tilbudsgiro og ikke en faktura, sier Hokstad. Han vil imidlertid ikke gå i detaljer om hva kundene får levert om de betaler, eller svare på hva som gjør han faglig kapabel til å selge HMS-produkter om internkontroll til norske bedrifter og kommuner.

Står på svarteliste

Joakim Hokstad ble ilagt konkurskarantene september ifjor, og står altså oppført i konkurskarantene-registeret. Formålet med karantenen, er å stanse såkalte konkursryttere fra å involvere seg i forretningsvirksomhet.

Selv om konkurskarantenen forbyr trønderen å være daglig leder eller styremedlem i et aksjeselskap, hindrer den ham ikke fra å drive enkeltpersonforetak. Og dét er nettopp hva Hokstad gjør nå.

SENDTE DENNE: Slik ser regningen som Consto AS mottok tidligere i år. Foto: Consto.
SENDTE DENNE: Slik ser regningen som Consto AS mottok tidligere i år. Foto: Consto. Vis mer

- Heldigvis oppdaget vår internkontroll at fakturaen vi fikk fra dette foretaket var falsk, før vi betalte noe, sier Leo Nygænen, kommunikasjonssjef i entreprenør-konsernet Consto til Dagbladet.

Han gikk tidligere i år ut og advarte bransjen mot falske fakturaer fra trønderen, i fagbladet Byggeindustrien.

Også på «privat» svarteliste

Den falske regningen som Consto-konsernet fikk fra Hokstads selskap, hadde forfallsdato 4. april i år. Men ifølge nettstedet Trygghandel.no, er Consto på ingen måte alene om å ha fått lokke-fakturaer fra hans selskap.

- Dette er blant selskapene vi får flest henvendelser om, sier Øyvind Waardal i Trygg Handel. Han forteller at selskapet har flere tusen medlemmer som betaler for å bli advart mot ulike useriøse aktører i markedet. Nettstedet eies og drives av Per Fredrik J. Svedlund, som i senere tid har profilert seg på å svarteliste useriøse aktører i markedet på sitt nettsted.

Allerede i mars 2016 advarte nettstedet mot den unge trønderens firma, og det de beskrev som «sleipe tilbuds-fakturaer» derfra.

Februar året etter sendte de ut enda en advarsel, etter enda flere fakturaer fra Hokstads selskap. Her advarte Trygghandel.no mot at adressen Hokstad hadde ført opp på regningen, var satt opp slik at man ble videresendt automatisk til Arbeidstilsynets nettsider.

Ikke ukjent med firmaet

I kommentarfeltet på trygghandel.no, forteller en av flere om sitt inntrykk etter å ha fått faktura fra den unge trønderens firma tidligere i år:

«Hokstad prøver nok her å få et tilbud til å fremstå som en faktura for å holde dette lovlig, men formulering som betalingsfrist og teksten «VIKTIG: Dette er en giro», samt fravær at informasjon om at det er tilbud, så fremstår dette som svindel», skriver vedkommende.

Og fortsatt strømmer det på med henvendelser om selskapet, forteller Waardal i trygghandel.no.

Sender lokke-fakturaer fra nytt firma

- Dette selskapet hører vi om opptil flere ganger i uken. Senest i mai i år har vi fått henvendelser fra medlemmer som har fått faktura fra dem, sier Waardal. Også han mener at fakturaene fremstår som tvilsomme.

- Grunnen til det, er at de systematisk sender ut tilbud som ser ut som fakturaer. Intensjonen er at mottakerne skal tro at de har kjøpt et produkt fra selskapet og betale fakturaen for en vare de ikke har fått, utdyper Waardal.

Beskyldt for juks før

Det er ikke første gang Joakim Hokstad beskyldes for juks. I 2016 nådde selskapet hans, «Teletorget AS», medienes søkelys. Selskapet ble ifølge TV2 politianmeldt over 70 ganger av selskaper som mente seg svindlet av selskapet. TV2 påviste også forgreininger til det utskjelte selskapet 1801 Nummeropplysninga.

Under Teletorget-konkursen ble det avdekket flere kritikkverdige og tildels også straffbare forhold. Det offentliges oppnevnte bostyrer, advokat Ronald Brevik, fant at selskapet ikke sørget for skattetrekk, lot være å føre regnskap og dermed også manglet fullstendig oversikt over selskapets gjeld til andre leverandører.

Som følge av det han fant om forretningsdriften i selskapet, valgte også bostyrer Brevik å politanmelde selskapet både for dette og for fakturbedrageri. Brevik innstilte også på at Hokstad ble ilagt en såkalt konkurskarantene.

Sør-Trøndelag tingrett tok ikke selv stilling til bostyrers beskyldninger om fakturabedragerier, men skriver i dommen at de forventer at dette blir klarlagt under politiets etterforskning. Retten mente likevel, med henvisning til flere kritikkverdige forhold ved forretningsdriften, at vilkårene for konkurskarantene klart var oppfylt.

Politiet: - Ikke betal

Alle politianmeldelsene av Teleregisteret med påstander om fakturabedragerier ble henlagt etter bevisets stilling. Det gjelder også politianmeldelsen fra bostyreren i selskapet, opplyser påtaleansvarlig påtaleleder Eli Aasland i Trøndelag politidistrikt.

- Disse sakene handler om at firmaer eller kommuner har fått tilsendt faktura eller tilbud og betalt for noe, uten at det er inngått en avtale på forhånd, sier Aasland.

Nå har politiet mottatt ytterligere en bedragerianmeldelse fra en fornærmet mot Hokstad. Også i dette tilfellet er det et firma som er fornærmet. Anmeldelsen gjelder ikke en faktura, men et mottatt tilbud. Saken er åpen hos oss, og ligger fortsatt til etterforskning, sier Aasland.

Hun legger samtidig til, at saker som dette er krevende for politiet fordi det ofte må nedlegges mye arbeid i sakene for å bevise bedrageri.

Og ifølge politiet har det hittil kun kommet inn saker som gjelder «fakturabedrageri» om Hokstad som retter seg mot andre næringsdrivende, og ikke privatpersoner.

- Vi har knapt med ressurser og må prioritere beinhardt. Dette er saker hvor firmaer og kommuner kan beskytte seg mot denne typen virksomhet ved å sjekke «regningen» før de betaler, sier Aasland.

- Saker med særlig utsatte fornærmede, slik som for eksempel eldre personer, vil være mer utsatt og kan ikke beskytte seg i samme grad som firmaer og kommuner, sier Aasland videre.

Hun påpeker at dersom de fornærmede selskapene ønsker å sende signaler til politiet om at de er misfornøyd med politiets behandling av sakene, så har de anledning til å klage på henleggelsen.

- Skal vi få kunnskap om at noen er misfornøyd med våre henleggelser, må vi motta klager. Det har vi ikke gjort i denne saken, sier Aasland.

- Vi ønsker å benytte anledningen til å gi alle næringsdrivende, kommuner og privatpersoner et godt forebyggende råd: Ikke betal for noe du ikke har inngått avtale om. Vær våken og kritisk, og sjekk før du betaler regningen. Er pengene først betalt, så er de ofte tapt.

Avviser alt

Dagbladet har gjort flere forsøk på å få Joakim Hokstad i tale. Men verken kontaktinformasjon til han eller selskapet er å spore i telefonkatalogen eller Brønnøysundregistrene.

Da vi første gang sendte en henvendelse til hans selskap, til den samme adressen som står oppført på giroene han har sendt ut, fikk vi en feilmelding i retur.

Men etter hvert får vi svar av ham, på en e-postadresse som et av hans tidligere enkeltpersonforetak sto oppført med.

- Feilmeldingen kommer av at dette har vi sluttet med for flere måneder siden, skriver Hokstad. Etter hvert går han med på å snakke med oss.

Hokstad avviser å ha forsøkt å lure noen, men mener det er Dagbladet som fremsetter en «løgn» når vi fremstiller utsendelsene hans som fakturaer.

- Det er en tilbudsgiro og ikke en faktura, sier Hokstad. Han utdyper:

- Det er jo et tilbud, og det vet du også. Det står jo til og med på giroen. Du har jo til og med fakturaen foran deg og greier ikke å se det?

- Vi har snakket med folk som har fått det du beskriver som et tilbud, og de opplever det som at du forsøker å lure dem?

- Ja, men det er jo ikke meningen.

- Hva får man da, om man velger å betale fakturaen?

- Da får man tilsendt en HMS-håndbok.

Men hva HMS-håndboken inneholder, vil han ikke svare på. Kort tid etter han fikk spørsmål om dette, velger han å avslutte samtalen.

Vil ikke svare

I etterkant av intervjuet sendte vi flere spørsmål til Hokstad på e-post. Vi ba ham blant annet om å oppgi hvilken kompetanse han har, som kvalifiserer til å tilby HMS-opplæring til norske virksomheter.

Vi spurte også om Hokstad var villig til å dokumentere hva hans produkter består i ved å sende over en kopi av HMS-håndboken, eller ved å oppgi kontaktinformasjon til betalende kunder.

Vi har spurt ham hvorfor han fortsetter å sende ut samme type lokke-fakturaer til omverdenen, til tross for alle reaksjonene han har fått fra omverdenen. Spørsmålene ble ikke besvart.

Vi har også spurt ham om påstandene fra dem som har mottatt fakturaer, om at de opplever ham som en svindler. Hokstad har ikke svart på dette spørsmålet.

Hokstad har heller ikke svart på om det er riktig at hans nettsted, hms-service.no, i en periode videresendte besøkende direkte til Arbeidstilsynets nettsted.

Hokstad har derimot gitt uttrykk for at han opplever henvendelsene fra Dagbladets journalist som trakassering.

«Fortsetter dette anmelder jeg deg til min advokat», skriver Hokstad. Men når vi spør om hvem advokaten for å kunne snakke med vedkommende, får vi ikke svar.

Dagbladet har undersøkt fakturaene fra Hokstad på nytt, for å finne ut om det står noe der om noe «tilbud», slik Hokstad hevder. På fakturaen han sendte til Consto Surnadal er ordet «tilbud» nevnt.

Men på fakturaen han sendte til Auto-Utrustning er ikke begrepet tilbud nevnt med ett ord. Derimot kan man lese følgende formulering:

«VIKTIG: dette er en giro».