DØMT VÅPENHANDLER: L. Jackson & Co er en av Europs største forhandlere av brukt militært utstyr. Inne på en nedlagt rakettbase står Hägglund BV206 beltevogner på rekke og rad. Foto: Tore Bergsaker
DØMT VÅPENHANDLER: L. Jackson & Co er en av Europs største forhandlere av brukt militært utstyr. Inne på en nedlagt rakettbase står Hägglund BV206 beltevogner på rekke og rad. Foto: Tore BergsakerVis mer

Sendte kongens beltevogner til Sudan

Dømt våpenhandler fikk kjøpe mer utstyr fra Forsvaret etter å ha sneket norske militære beltevogner til Sudan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DONCASTER/HURUM (Dagbladet): 4. november 2009 falt dommen mot den britiske forretningsmannen Andrew Jackson (52). Han innrømmet å ha omgått både britenes og EUs strenge våpenembargo mot Sudan ved å bruke norske samarbeidspartnere og Norge som eksportland for sende norske militære beltevogner til det borgerkrigsherjede landet.

Saken ble betegnet som svært alvorlig. I Storbritannia er slike beltevogner betraktet som militært utstyr med egenskaper man slett ikke kan selge til hvem som helst. Og aller minst til Sudan, som både FN, Storbritannia og EU hadde innført særskilte våpenembargoer mot. Jackson ble dømt til to år og åtte måneder i fengsel.

Men i Norge ble saken aldri etterforsket, selv om vognene kom fra Forsvaret og var kjøpt i Norge, eksporten skjedde fra Norge, og flere av Jacksons samarbeidspartnere var nordmenn. Tollvesenet bisto britiske myndigheter med bevis i den britiske saken. Så ble det helt stille.

Da Andrew Jackson slapp ut fra fengsel kunne han gjenoppta handelen med norsk forsvarsutstyr. Så seint som i fjor kjøpte han fem nye beltevogner direkte fra Forsvaret. Verken UD, PST eller Tollvesenet skal ha varslet Forsvaret om at de drev handel med en dømt våpenhandler.

Generalen fra Sudan Året er 2005 og den britiske våpenhandleren Andrew Jackson er i ferd med å hale i land en kjempeavtale. Han har fått en forespørsel fra en general i Sudan om han klarer å levere 400 militære beltevogner av typen Hägglund BV206.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en e-post til den sudanske hærens innkjøpsavdeling anslår Jackson en totalpris på ti millioner pund - rundt 120 millioner kroner. Det er bare ett problem: Sudan har nylig gjennomført et blodbad i den vestlige provinsen Darfur.

ARBEIDSHEST: BV206 har vært selve arbeidshesten i Hæren, og er spesialbygget for å frakte 17 stridsutrustede soldater gjennom alt slags terreng. Den ble utviklet for det svenske og norske Forsvaret, og finnes ikke i sivil utgave. Foto: Stian Solum / Forsvaret
ARBEIDSHEST: BV206 har vært selve arbeidshesten i Hæren, og er spesialbygget for å frakte 17 stridsutrustede soldater gjennom alt slags terreng. Den ble utviklet for det svenske og norske Forsvaret, og finnes ikke i sivil utgave. Foto: Stian Solum / Forsvaret Vis mer

Rundt 300 000 mennesker er drept, hovedsakelig av regjeringen og dens støttespillere i Janjaweed-militsen. To og en halv millioner mennesker er på flukt i de uframkommelige områdene. Sør i landet herjer borgerkrigen på 23. året. FN, EU og USA har iverksatt en våpenembargo mot Sudan, og den internasjonale straffedomstolen (ICC) er i gang med etterforskingen som ledet fram til at de ønsker president Omar el-Bashir pågrepet for folkemord.

Jackson var allerede i myndighetenes søkelys. Han hadde nettopp forklart seg for britiske tollere etter at han hadde solgt panserkjøretøyet Oshkosh til krigsherjede Sierra Leone. Han fikk da en kraftig reprimande, men det ble ingen straffesak. Samtidig fikk han en leksjon i det strenge britiske eksportregelverket for militært utstyr. Og det ble understreket for ham hvor han ikke fikk lov til å sende sine Hägglund beltevogner. Sudan ble nevnt spesielt, går det fram av transkriberte lydopptak fra britiske rettsmøter som Dagbladet har fått tilgang til.

Likevel søker Jackson fem måneder seinere om eksportlisens for 15 beltevogner til Sudan. Kjøretøyene er kjøpt fra Norge og kjøperen skal være oljeselskapet «White Nile Petroleum» som den sudanske staten eier halvparten av.

Til tross for de klare advarslene blir Jackson og hans sudanske kunder overrasket og frustrert over avslaget, som kommer i posten 14 oktober 2005. I brevet understrekes det at eksport av Hägglund BV206 beltevogner vil være et klart brudd på EUs våpenembargo.

Tre dager seinere skriver Jackson til en Mohammed Mamaj i Sudan om muligheten for å klage inn avslaget: «Hvis vi presser på om den humanitære siden av saken. Dette er en gråsone, som jeg forklarte i eksportkontroll-notatet», skriver Jackson. Han avslutter brevet slik:

AGENTEN: Harald Wærpen (61) var Andrew Jacksons agent i Norge. Han var tungt involvert i beltevognhandelen til Sudan, og sier vognene Forsvaret solgte var «klar til strid». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
AGENTEN: Harald Wærpen (61) var Andrew Jacksons agent i Norge. Han var tungt involvert i beltevognhandelen til Sudan, og sier vognene Forsvaret solgte var «klar til strid». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

«Bare ring meg for å prate om dette. Uansett, hvis alt går galt har vi den andre muligheten, slik vi har pratet om.»

Den norske agenten Den svenskbygde Hägglund BV206 beltevogna er selve arbeidshesten i den norske hæren. Den har overlegen framkommelighet i terrenget og på snø. Møter den ei myr eller et vann er det bare å kjøre rett uti. Den krysser farvann i fire knops fart og klatrer i fjellet som ei geit. Den ble spesielt utviklet for det svenske og norske Forsvaret og bygget for å frakte opptil 17 stridsutrustede soldater.

Rundt årtusenskiftet hadde Forsvaret snaut 2000 slike kjøretøy. Men den store omleggingen fra et mobiliseringsforsvar med hundretusenvis av vernepliktige til et spisset innsatsforsvar med nærmest profesjonelle soldater gjorde mange beltevogner overflødige. I fjor var antallet BV206 i Forsvaret redusert til rundt 1000.

60 av beltevognene ble solgt til Vestfold Ships og Industriservice. Eier og daglig leder Harald Wærpen (63) er en av Norges største oppkjøpere av overskuddsmateriell fra Forsvaret. Den profilerte forretningsmannen og avtroppende lokalpolitikeren i Hurum legger ikke skjul på at han var en sentral aktør i å selge beltevognene til Sudan. Han kjenner Andrew Jackson godt.

- Jeg var hans innkjøpsagent i Norge. Nesten alle beltevognene vi kjøpte fra Forsvaret gikk til ham, forteller Wærpen da vi møter ham i sitt verksted hjemme i Hurum.

Han står omgitt av gamle bildeler til Land Rover feltvogner. Han betegner kjøpet av 569 slike biler som «kickstarten» på et aldri så lite forretningseventyr i kjøp og salg av forsvarets overskuddsutstyr. Også Forsvarets beltevogner har vært god butikk for Wærpen. Spesielt salget til Sudan.

GROSSIST: Harald Wærpen (61) har tjent godt på kjøp og salg av Forsvarsmateriell. Eventyret startet med salget av Forsvarets Land Rovere på 90-tallet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
GROSSIST: Harald Wærpen (61) har tjent godt på kjøp og salg av Forsvarsmateriell. Eventyret startet med salget av Forsvarets Land Rovere på 90-tallet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Nei, jeg husker ikke prisen vi tok, men det ble god butikk, sier han.

«Klar til strid» Wærpen og Norge var ifølge britiske rettsdokumenter Andrew Jacksons «andre mulighet», slik han beskrev overfor sine kontakter i Sudan.

- Det var vel slik de mente det: «hvis vi ikke får lisens vil vi uansett kjøre på og skjule eksporten på et vis», sa dommer Nicolas Loraine-Smith da han i et rettsmøte oppsummerte tankegangen til Jackson og hans sudanske kunde.

Første steg i «den andre muligheten» var å sende 15 beltevogner tilbake til Norge. Selv om det allerede da var planlagt at beltevognene skulle til det sudanske ørkenlandskapet ble de beskrevet slik i tollpapirene: «Kjøretøy til bruk på snø». Det statlige oljeselskapet i Sudan samarbeidet tett med det gigantiske oljeserviceselskapet Schlumberger og deres datterselskap WesternGeco. Schlumberger-systemet har rundt 2000 ansatte i Norge.

Wærpen bekrefter at han ble kontaktet av WesternGeco kontor i Norge. De ville kjøpe 30 beltevogner og ha dem sendt til Sudan. 15 av disse var blant vognene han hadde sendt til Andrew Jackson, og måtte hentes tilbake til Norge. De siste 15 hadde Wærpen nettopp kjøpt fra Forsvaret. De hadde tilhørt Hans Majestet Kongens Garde.

- De var ekstra blanke og fine. Men alle vognene jeg kjøpte var i veldig god stand. Ingenting var gjort med dem, og alt var på plass. De var «klar til strid», sier Wærpen.

Nekter å snakke På en nedlagt rakettbase utenfor den møkkete gruvebyen Doncaster står beltevognene på rekke og rad. Selskapet L Jackson & Co er en av Europas største forhandlere av brukt militært utstyr. Bare i fjor solgte Jackson brukt militært utstyr over hele verden for mer enn 120 millioner kroner.

AMFIBISK: Hägglund BV 206 er en militær troppetransportvogn spesialutviklet for det svenske og norske Forsvaret. Den er blant annet amfibisk, og kan frakte opptil 17 stridsutrustede soldater. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
AMFIBISK: Hägglund BV 206 er en militær troppetransportvogn spesialutviklet for det svenske og norske Forsvaret. Den er blant annet amfibisk, og kan frakte opptil 17 stridsutrustede soldater. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret Vis mer

På nettsidene sine oppgir de nå å ha 125 BV206 klare til levering fra lager. Så seint som i fjor kjøpte de fem beltevogner direkte fra Forsvaret.

- Ja vi handler mye fra Norge, bekrefter en ansatt Dagbladet møter i resepsjonen.

Bak disken står det ringpermer merket «Hagglund BV206 Manuals (Norwegian)» og «Hagglund BV206 Spare parts (Norwegian)». Men mannen bak disken er mest opptatt av å snakke om hvor lite de snakker med pressen.

- Når bransjen vår er eksport av militært utstyr så går vi ikke inn i noe dialog med pressen. Vi har mye utstyr her som eies av det britiske forsvarsdepartementet. Da kan vi ikke slippe noen inn.

- Men vi er ikke ute etter å snakke om britisk utstyr. Vi er interessert i det dere kjøper fra Norge?

- Ja vi kjøper fra Norge, Sverige, Belgia, Tyskland og FN. Det er det samme uansett hvor vi har kjøpt utstyret fra. Vi kan ikke snakke for dem som har solgt oss dette utstyret. Vi har et nært samarbeid også med det norske forsvarsdepartementet, sier han.

Milliardbot Verken Andrew Jackson eller sønnen Matthew, som overtok direktørstolen da faren gikk i fengsel, vil møte oss. I en epost til Dagbladet skriver Jackson at han ikke under noen omstendighet vil snakke med pressen.

Like forsiktig er ikke Andrew Jackson i sin omgang med dem som representerer krigsforbryteranklagede diktatorer og andre som vil sende militærutstyr til verdens mest krigsherjede hjørner.

Den hemmelighetsfulle oljegiganten Schlumberger er blant selskaper som i sin jakt på kontrakter i vanskelige strøk tar ulovlige snarveier. I slutten av april avsluttet de en årelang rettskamp i USA ved å innrømme skyld i å ha brutt sanksjoner mot Sudan og Iran i tidsrommet 2004 - 2010.

I de amerikanske rettspapirene beskrives en generell praksis der Schlumberger brukte tredjeland som ikke hadde restriksjoner mot Sudan som mellomledd. Selskapet må nå punge ut med tidenes amerikanske bot og straffeinndragning - til sammen 232,5 millioner dollar - om lag 1,9 milliarder kroner.

Men som den britiske avisa The Guardian skriver, er det bare en dråpe olje i brønnen for et selskap som i fjor omsatte for 393 milliarder kroner.

FORTSATT KUNDE: Forsvaret sluttet ikke å selge til L. Jackson & Co, selv om de ble dømt for å sende norske militære beltevogner til Sudan. Foto: Kristoffer Egeberg
FORTSATT KUNDE: Forsvaret sluttet ikke å selge til L. Jackson & Co, selv om de ble dømt for å sende norske militære beltevogner til Sudan. Foto: Kristoffer Egeberg Vis mer

Texas-selskapet ledes av nordmannen Pål Kibsgaard, som også ble nevnt som en kandidat til å ta over sjefsjobben i Statoil da Helge Lund trakk seg i fjor. Men mange tvilte da på at han ville vinke farvel til årslønna på 152 millioner kroner for å bli sjef i Norges viktigste selskap.

Smutthullet Norge Schlumberger-systemet opererer i 85 land og har over 115 000 ansatte. I Norge var det en av disse som i 2006 ventet på forsendelsene av beltevogner fra Harald Wærpen og Andrew Jackson. Han hadde fått beskjed gjennom Schlumberger-hierarkiet at beltevognene skulle sendes videre til Khartoum, men at de for all del måtte holdes unna EUs og USAs tollområde. I Norge ville det derimot være enkelt å få vognene ut.

Schlumbergers norske underbruk, WesternGeco, sende en forespørsel til UD om det var greit å sende disse kjøretøyene til Sudan. De fikk et svar de tolket som et grønt lys for å sende beltevognene av gårde.

- WesternGeco opererte i full overensstemmelse med de norske handelslover som var gjeldende på den tiden, skriver selskapets mediekontakt Lianne Olsen i en e-post til Dagbladet. Utover dette vil de ikke snakke om beltevognhandelen.

Russiske vinger
Ved Forsvarets terminal på Gardermoen 11. mars 2006 kunne 15 beltevogner krype inn i buken på et gigantisk transportfly av typen Antonov AN-124, eid av det russiske fraktselskapet Polet Airlines. Beltevognene sto så tett inne i flyet at sjåføren til Wærpen måtte krype ut gjennom takluka da han parkerte de siste.

Dagen etter, klokka 07.56 om morgenen, gir pilotene full gass på rullebanen. Turen går direkte til Khartoum - et nytt borgerkrigsherjet land.

- Regimet i Khartoum trengte disse fjellklatrende monstrene for å slåss i Nuba-fjellene i sør og i Jebel Mara i Darfur, sier Harir Sharif.

STOR VERDI: Tidligere forhandlingsleder for opprørsgruppene i Darfur, Sharif Harir, sier norske militære beltevogner er nettopp det regjeringshæren trenger for flytte tropper i de svært uframkommelige områdene. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
STOR VERDI: Tidligere forhandlingsleder for opprørsgruppene i Darfur, Sharif Harir, sier norske militære beltevogner er nettopp det regjeringshæren trenger for flytte tropper i de svært uframkommelige områdene. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Han var sjefsforhandler for opprørsgruppa SLA i Darfur på den tida de siste beltevognene kom fra Norge. Han bare ler av påstandene om at vognene bare skulle brukes til oljeleting.

Eksporten av beltevognene skjedde samtidig som Norge var dypt engasjert i fredsforhandlingene mellom de stridende partene i Sudan. Bistandsminister Hilde Frafjord Johnson hadde akkurat klart å forhandle fram en skjør fred mellom regjeringen i Khartoum og opprørerne i Sør-Sudan.

I mars 2007 gikk den siste lasten med 15 vogner til Sudan. Også det med gigantflyet Antonov. Like etterpå ble Tollvesenet kontaktet av britiske myndigheter. Alarmen var gått, og våpenembargoen brutt.

Ingen etterforskning - Vi lurte jo litt på hvorfor WesternGeco kom til oss. Vi visste at det var restriksjoner på slikt i Storbritannia, og tok derfor telefonisk kontakt med UD for å sjekke om det fantes noen restriksjoner mot salg til Sudan. De svarte at det var det ikke, sier Harald Wærpen.

Derfor var overraskelsen stor da Tollvesenet 14. mars 2007 plutselig banket på døra og ville gjennomgå regnskap og arkiver på jakt etter beviser mot Andrew Jackson.

- Hvis det er slik at den sudanske hæren er den egentlige kjøperen, blir jo dette noe helt annet. Men når et multinasjonalt selskap ringer, og det de sier de skal bruke vognene til oljeleting, da gjør vi en handel, sier forsvarsgrossisten fra Hurum.

KJEMPEFLY: Det var denne maskinen, en Antonov AN-125 fra russiske Polet Airlines, som fraktet de 15 første beltevognene til Sudan. Her er flyet på Gardermoen ved en senere anledning. Foto: Asgeir Westgård
KJEMPEFLY: Det var denne maskinen, en Antonov AN-125 fra russiske Polet Airlines, som fraktet de 15 første beltevognene til Sudan. Her er flyet på Gardermoen ved en senere anledning. Foto: Asgeir Westgård Vis mer

Tollvesenet slo også til mot kontorene til WesternGeco i Tananger utenfor Stavanger og i Bergen, samt mot Nord-Cargo. Det de fant bidro til å få Andrew Jackson og hans kontorassistent dømt i Storbritannia. Men i Norge ble det ingen etterforsking.

Etter det Dagbladet erfarer, ønsket ikke eksportkontrollseksjonen i UD å gå videre med saken. De hadde selv godkjent eksporten. Verken Forsvaret eller Forsvarsdepartementet ble informert om mistanken, tiltalen og til slutt dommen mot Andrew Jackson.

I dag vedgår UD at det aldri har vært åpent for eksport av militært materiell til Sudan. Samtidig hevder de at vognene som ble eksportert var sivile.

«Vi er kjent med at en sivil aktør har innført sivile beltevogner til bruk i sumpområdene i sør. Vognene ble ombygget og overmalt, og det ble også gitt forsikringer om at vognene skulle tas ut av Sudan etter endt oppdrag», skriver UD i en e-post til Dagbladet.

— Vi monterte på noen lasteplan på bakvognene til noen av beltevognene som kom fra England. Men resten av vognene, inkludert de 15 som kom fra Garden, var verken malt om eller modifisert på noen måte. De var «klar til strid», sier mannen som eksporterte dem, Harald Wærpen.

BILDEBEVIS:  Her kjører en av de ombygde beltevognene inn i den gigantiske antonoven på Gardermoen. Bildet er en del av beslagene fra tollvesenets aksjoner, og ble overlevert til britiske etterforskere.
BILDEBEVIS: Her kjører en av de ombygde beltevognene inn i den gigantiske antonoven på Gardermoen. Bildet er en del av beslagene fra tollvesenets aksjoner, og ble overlevert til britiske etterforskere. Vis mer

Westerngeco vil ikke svare Dagbladet på hvor beltevognene er i dag.

• Etter at saken ble publisert lørdag har Harald Wærpen tatt kontakt med Dagbladet for å modifisere sin uttalelse. Han sier nå at alle vognene som ble sendt til Sudan ble lakkert hvite og oppgradert med nye lys.

Stanser salget Forsvarsdepartementet skriver i en uttalelse at det var Dagbladets henvendelse som gjorde dem oppmerksomme på eksporten av beltevogner til Sudan. De har nå bedt Forsvaret om en oversikt.

«I løpet av 2014 og 2015 ble det igangsatt flere tiltak både av FD og UD som skal forhindre tilsvarende avhendings- og eksportprosesser som har kommet frem siden juni 2014. UD har i samråd med FD strammet inn eksportkontrollregelverket, og FD har blant annet bedt Forsvaret undersøke samtlige avhendinger tilbake til 2002. FD arbeider også med undersøkelser rundt mulighetene for å utestenge eller avslå tilbud fra personer eller firmaer fra fremtidige auksjoner. Forsvarssjefen bekreftet den 11. desember 2014 at alle auksjoner av materiell med militært utseende er stanset», skriver departementet.

Individuell vurdering UD skriver til Dagbladet at beltevognene som ble eksportert i 2006 og 2007 ble ansett som sivile og at de derfor ikke var omfattet av lisensplikt.

- Utenriksdepartementet vurderer hver sak på individuell basis. Dagens regelverk tilsier at beltevogner som faller inn under kontroll-listens kategori ML6 vil kreve lisens fra Utenriksdepartementet. Ved en forskriftsendring i september 2014, ble det i tillegg til lisensplikten som følger av varer beskrevet på Utenriksdepartementets lister, innført lisensplikt for «materiell som har vært særlig konstruert eller modifisert for militært formål, uavhengig av nåværende tilstand», skriver pressetalskvinne Ane H. Lunde i en epost.

GARDENS VOGNER: Ifølge Harald Wærpen var det blant annet Gardens beltevogner som gikk til Sudan. De var ekstra godt vedlikeholdt. Her fra øvelse Joint Winter 2000 i Troms. Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret
GARDENS VOGNER: Ifølge Harald Wærpen var det blant annet Gardens beltevogner som gikk til Sudan. De var ekstra godt vedlikeholdt. Her fra øvelse Joint Winter 2000 i Troms. Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret Vis mer
ERITREA-LASTEBILENE: Lørdag 9. mai kunne Dagbladet avsløre hvordan norske militære lastebiler havnet i Eritrea. Faksimile: Dagbladet 9. mai 2015
ERITREA-LASTEBILENE: Lørdag 9. mai kunne Dagbladet avsløre hvordan norske militære lastebiler havnet i Eritrea. Faksimile: Dagbladet 9. mai 2015 Vis mer
NIGERIA-BÅTEN: 14. juni i fjor kunne Dagbladet avsløre hvordan norske marinefartøy har havnet hos paramilitære grupper i Vest-Afrika. Faksimile: Dagbladet 14. juni 2015
NIGERIA-BÅTEN: 14. juni i fjor kunne Dagbladet avsløre hvordan norske marinefartøy har havnet hos paramilitære grupper i Vest-Afrika. Faksimile: Dagbladet 14. juni 2015 Vis mer