Sendte ut flere tusen sextelefonkrav

Intrum Justitias søsterselskap mistet bevillingen i 2005.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I dag ble det kjent også Justitia mister bevilling, etter blant annet å ha krevd inn for høye inkassosalærer.

Salærene var for høye i omkring 3 600 tilfeller. Det utgjør til sammen 1,5 millioner kroner. 

Dette skyldes en feil i selskapets inkassosystem og manglende oppfølging, ifølge Kredittilsynet.

Intrum Justitia og datterselskapet Bryn Creditservice fikk allerede i 2005 hard kritikk av tilsynet for blant annet alvorlig rutinesvikt.

Flere av selskapets klienter opplevde ikke å få svar på sine henvendelser.

Kontrollene avdekket også grunnleggende svakheter ved behandlingen av klientmidler.

-En ellers ryddig bransje

Bruddene ble ansett som så alvorlig at Kredittilsynet inndro Bryn Creditservices inkassobevilling.

Sendte ut flere tusen sextelefonkrav

Intrum Justitia fikk fortsette etter utskiftinger i styret og ledelsen, og krav til bedre rapportering.

- Forbrukerrådet synes det er positivt at Kredittilsynet har utvist effektivt tilsyn, som fremover vil komme forbrukerne til gode. Det er meget uheldig at forbrukerne gjentatte ganger skal måtte oppleve at firmaer opptrer i strid med god inkassoskikk, sa førstekonsulent Linette Heiberg i Forbrukerrådet i 2005 til Forbrukerportalen.

- Forbrukerrådet synes det er bra at tilsynet reagerer når det er behov for det, slik at de «useriøse» selskapene ikke får agere som de vil. Samtidig er det viktig at rot i regnskap og faktisk ledelse tas tak i og følges opp fra tilsynets side for å holde orden på en ellers hovedsakelig ryddig bransje.

Sextelefon-inkasso

I 2000 opplevde Intrum Justitia en klagestorm etter å ha sendt ut inkasso på angivelige sextelefonsamtaler.

- Alt fra prester til næringslivsledere har mottatt regninger de ikke vedkjenner seg. De føler ubehag ved regningene, og ønsker naturlig nok ikke å betale, sa jurist Paal Bjønness i Forbrukerrådets sekretariat i Oslo.

Flere tusen personer på landsbasis mottok slik kravbrev.

- Vi har sett regninger fra Intrum Justitia som viser at det er ringt fra en telefonboks. Andre som har mottatt regning er mennesker på gamlehjem med hustelefoner som har vært avstengt i lang tid. Det får oss til å lure på hva disse selskapene driver med, sa konsulent Frode Vestrheim ved Forbrukerrådets kontor i Hordaland.

KLAGESTORM: Forbrukerrådet mottok omkring 60 klager i 2000 på sextelefon-inkassoer Intrum Justitia hadde sendt ut. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
KLAGESTORM: Forbrukerrådet mottok omkring 60 klager i 2000 på sextelefon-inkassoer Intrum Justitia hadde sendt ut. Illustrasjonsfoto: SCANPIX Vis mer

Selskapet som stod bak telefonsextjenesten. Tele Factoring AS, hadde samme adresse, telefon- og telefaksnummer som Intrum Justitia. Begge selskapene hadde den samme telefonsvarerbeskjeden i de travle dagene:

«Vi har i dag så stor trafikk at vi anbefaler deg å ringe tilbake seinere.»

Intrum Justitias daværende leder, Thor-Ivar Mathiesen, avviste at inkassoene ikke var reelle og henviste videre til Tele Factoring.