Senker farten i hele Norge

Suksessen med lavere fart på E18 i Vestfold i sommer, fører trolig til at hele landet må senke farten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Delt syn på lavere fart

Erfaringene fra E18 er så positive at Vegdirektoratet i høst vil foreslå lavere fartsgrenser på alle norske veger.

  • 70 km/t vil erstatte dagens 80 km/t. Veger som tåler høyere hastighet vil bli skiltet.
  • 30 km/t blir fartsgrensen i tettbygget strøk. Den vil erstatte dagens 50 km/t.

Senking av fartsgrensene skal flere steder kombineres med flere fotobokser og fartsdumper.

Etter det Dagbladet forstår kommer forslagene om nye fartsgrenser i en trafikkmelding fra Vegdirektoratet.

Den skal legges fram for samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll senest 1. oktober.

Fjærvoll positiv

Samferdselsministeren har flere ganger sagt at han er positiv til lavere fartsgrenser om det fører til færre trafikkulykker.

- Går Vegdirektoratet inn for lavere fartsgrenser, er jeg positiv, har Fjærvoll uttalt til Dagbladet.

Dermed tyder alt på at Stortinget vil få forslaget til behandling. Grensene kan være innført innen neste sommer.

Flere veger var sist vinter med i et forsøk med lavere vinterfartsgrenser. Dette blir gjentatt kommende vinter. Som Dagbladet tidligere har omtalt vil de lavere fartsgrensene på E18 i Vestfold fortsette i minst ett år til.

- Kollisjonskreftene reduseres med 20 prosent om hastigheten senkes fra 80 til 70 km/t. Det betyr betydelig mindre skade om det skulle skje et trafikkuhell, sier ingeniør Erik Thomassen ved Vestfold vegkontor.

Ikke én ulykke

Det er ikke skjedd en eneste ulykke med personskade etter at fartsgrensene ble satt ned med 20 km/t på E18 i Vestfold.

Tidligere skjedde det i gjennomsnitt seks ulykker med alvorlig personskade på denne vegen hver måned - hver niende var dødsulykke.

- Resultatene fra E18 viser at fartsgrenser er noe vi må se på, sier informasjonsdirektør Steinar Gullvåg i Vegdirektoratet til Dagbladet.

30 vegstrekninger i landet har denne sommeren fått spesiell overvåkning fra politiet og vegene er merket med egne fareskilter.

- Vi har til nå ikke registrert én eneste alvorlig trafikkulykke på noen av disse vegene, sier Gullvåg.

30 km/t i Oslo

Oslo er først ute med fartsgrense på 30 km/t. Byråd for samferdsel Merete Agerbak-Jensen vil nå foreslå at det skal bli 30 km/t i hele sentrum (innenfor Ring 1).

Bare på enkelte trafikkleder vil det fortsatt være 50 km/t. Karl Johan gate er en av gatene som vil få 30 km/t.

Byrådet går også inn for at alle boligveger i Oslo skal få 30 km/t. Det vil også komme dumper og fartshindringer.

- Det blir bedre i byen om fartsgrensene er lavere der folk lever og bor, sier Agerbak-Jensen til Dagbladet.

Protesterer

Både KNA og NAF protesterer mot lavere fartsgrenser. De mener farten må tilpasses vegens kvalitet og trafikkmengde, og misliker forslaget om å senke grensene fra 80 til 70 km/t.

- Skal vi først drøfte fartsgrenser bør det bli tidsdifferensierte grenser, sier Egil Otter i NAF til Dagbladet.

- En fartsgrense om dagen, og en annen om natta når det nesten ikke er biler er en løsning som vil gjøre at trafikantene får større respekt for grensene, mener Otter.

LAVERE FART: Suksessen på E18 gjør at farten kan bli senket over hele landet.