Senker farten på flytoget

NSB Gardermobanen tok i går kveld avgjørelsen om å skru ned farten på flytoget fra 210 til 160 kilometer i timen. Årsaken er usikkerheten omkring hvor trygge akslene på flytogene er.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er en veldig beklagelig situasjon vi har havnet i. Selv om ekspertene sier at det fremdeles ville være trygt å kjøre i 210, er det sikkerheten som står i høysetet, sier Berit Kjøll til Dagbladet.

Fartsreduksjonen gjør at flytogene vil få tre til fire minutter lengre kjøretid til og fra Gardermoen lufthavn.

- Men vi fortsetter etter vanlig ruteplan, med avganger hvert tiende minutt, sier Kjøll.

Usikkerhet

Hastighetsreduksjonen er foreløpig siste kapittel i den langvarige prosessen med å få Jernbanetilsynets godkjenning til å kjøre flytoget i 210 km/t.

Statens Jernbanetilsyn har ikke pålagt Gardermobanen å redusere farten, men etter det Dagbladet erfarer, ville tilsynet trolig kommet med et slikt pålegg dersom Gardermobanen ikke reduserte hastigheten selv.

Sprekker

Akslingene på Flytoget er identiske med akslingene på Signaturtogene. 17. juni brakk en signaturtogaksel, og det ble seinere funnet sprekker i to andre. Etter undersøkelser innrømmet administrerende direktør Ronny Solberg i togprodusenten Adtranz at årsaken til feilen var en tabbe fra deres side.

Akslene hadde en feil som gjorde at overflateskader kunne føre til at sprekker vokste i et urovekkende tempo. Rust på overflaten kunne være en av årsakene til at sprekker oppsto.

- I lys av Signatur

Ingen liknende sprekker ble funnet på flytogene, og Berit Kjøll fortsatte å kjøre som normalt i 210 på Gardermobanen. Men i går måtte hun ombestemme seg.

- Sintef, Veritas og alle fagmiljøene går fremdeles god for å kjøre i 210, men sett i lys av situasjonen med Signaturtogene, har vi valgt å redusere hastigheten, sier Kjøll.

Det er ingen tvil om at hastighetsreduksjonen er et prestisjenederlag for NSB Gardermobanen.

- Dette er bare en midlertidig hastighetsreduksjon, og ikke en permanent løsning, forsikrer Berit Kjøll til Dagbladet.

GARDERER SEG: Direktør Berit Kjøll reduserer hastigheten på flytoget med 50 km/t.