Sensasjonell mini-Mercedes

Den er kortere enn en VW Polo, sikker som en Mercedes E-klasse og byr på plass som i en Ford Mondeo. Den er mer praktisk enn de fleste andre biler - og koster som en VW Golf.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om ett år kommer den til Norge; en Mercedes du aldri har sett maken til. Dagbladet har som første avis i verden fått studere den nye Mercedes A.

Det er nesten så man må klype seg i armen når man ser mini-Mercedesen, som er 10 cm kortere enn VW Polo og Nissan Micra og 90 cm kortere enn den minste Mercedesen i dag. Men når man åpner dørene og setter seg i for- eller baksetet er bilen så langtfra liten. Den har nesten utrolig god plass - og man sitter like godt som i en stor familiebil.

Det er rikelig med plass til fire voksne - og selv da er det plass til 350 liter bagasje i bilen.

Smart motor

Den nye Mercedesen er konstruert med tanke på maksimal sikkerhet - og har 10 cm høyere bakkeklaring enn andre småbiler. Dette gjør at motoren presses under bilens kupé ved en frontkollisjon, og ikke inn i den.

Testdokkene hadde ikke større skader etter en kollisjon i den lille Mercedesen enn de hadde etter en kollisjon i en stor Mercedes. Bilen har også kollisjonsputer som standard.

Den nye Mercedes A er ingen lett bil. Den veier hele 1000 kilo - det vil si 100 kg mer enn andre småbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Praktisk

Andre spesielle trekk ved Mercedes A:

· Den har ikke baksete, men bakstoler. Det er lett å ta ut en stol og dermed blir det plass til to barn i baksetet samt ski eller annet utstyr.

· Bakstolene kan klappes sammen, slik at man får stor plass bak. Da er det plass til å frakte to sykler i bilen.

· Bakstolene kan justeres i lengderetningen, slik at man kan få bedre plass til bagasje selv om man bruker baksetet.

· Passasjersetet foran kan enkelt tas ut. Da er det nesten plass til et flyttelass i bilen.

· I baksetet er det integrert barnesete, og barnet sitter høyt og fint.

· Det er godt feste av bakseteryggen, slik at man trygt kan frakte gods bakerst i bilen.

· Bilen kan forandres etter ønske og behov og byr på 50 mulige kombinasjoner. Bilen vil bl.a. kunne leveres med en egen «kontorpult» over passasjersetet - med plass til mobiltelefonen, notatblokk og en kaffekopp.

Fem dører

Fem dører er standard på nye Mercedes A, og bilen har som nevnt høyere bakkeklaring enn andre biler. Det merkes spesielt ved av- og påstigning. Man setter seg ikke ned i bilens seter, men opp. Bilen har nesten ikke motorpanser. Motoren ligger delvis under bilen, noe som er hovedårsaken til den enorme plassen i forhold til lengden.

Bilen får helt nye motorer. Mercedes har utviklet bensinmotorer på 1,4 og 1,6 liter. Effekten er på henholdsvis 82 og 102 HK. Seinere kommer det turbodieselmotorer med direkte innsprøytning på 60 og 90 HK. Fabrikken garanterer at bilen får lavt forbruk og ikke skal bruke mer enn rundt halvliteren på mila. Med turbodiesel skal man komme ned mot 0,3 liter pr mil. Det kommer også en versjon med elektrisk motor.

Bilen leveres standard med blokkeringsfrie bremser og servostyring. Man kan velge mellom fem manuelle gear, automatgear eller halvautomat.

Pris som Golf

Mercedes kjemper hardt for at den nye bilen ikke skal bli dyr.

- Den skal koste som en VW Golf, sier Mercedes-ledere.

- I så fall skal vi selge mange av den, forsikrer direktør Hans Øivind Eng i Bertel O. Steen til Dagbladet. Med sine 2,07 meter får selv han god plass i bilens for- og baksete.

Bilen kommer til Norge i løpet av oktober neste år.

Dagbladet har ikke prøvekjørt bilen, bare fått studere den i detalj på fabrikkens hovedkontor ved Stuttgart.

LITEN BIL - STORT POTENSIALE: Den nye Mercedes A er ventet til Norge i oktober neste år. Prisen vil bli som på en WV Golf.