Satser alt:  Salto Ladestasjoner har stor tro på elbil-fremtiden. Her fra Powerpark på Skøyen i Oslo. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Satser alt: Salto Ladestasjoner har stor tro på elbil-fremtiden. Her fra Powerpark på Skøyen i Oslo. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Ser enormt potensiale - satser alt på ladestasjoner

Det begynte med leskur, brus- og saftflasker. Og da industridesigneren utviklet søyler for bryggeanlegg, endte det med hurtigladere foralle slags elbiler, enten det er snakk om Tesla, Leaf eller Buddy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Dette er en helt annen verden, sier Hedda Heyerdahl til Finansavisen. Hun har akkurat parkert sin sorte Tesla utenfor Powerpark på Skøyen i Oslo, hvor to ombygde containere fungerer som kontor og ventelounge for elbilister. Utenfor står fire ladesøyler med seks ulike ladeuttak. En hvit Tesla har nettopp kjørt lydløst vekk fra området, og en Nissan Leaf plugges inn.

- Jeg har jobbet som konsulent i 17 år, og nå skal jeg plutselig være med å selge de produktene jeg har vært med på å utvikle.

Industridesigneren fikk flere ganger merke-lappen «ungt talent» av Norsk Designråd, og har mottatt merket for god design for flere produkter. Hun har blant annet forrige generasjon Farris-flaske på samvittigheten, i tillegg til Fun Light, leskur for bussholdeplasser, lysmaster i treverk og søyler for bryggeanlegg som skulle inneholde alt det fritidsbåteiere trenger: strøm, vann, lys og tilgang til internett.

Dette prosjektet gikk i papirkurven, men med ny kunnskap som grunnlag så Heyerdahl og Kristian Braathen potensiale i søyler for lading av elbiler som den naturlige veien videre, skriver Finansavisen.

Resultatet ble selskapet Salto Ladestasjoner.

- Glem den gamle stikkontakten. Nå er neste generasjons elbiler på vei. Vi så et enormt potensiale i dette. Derfor bestemte vi oss for å legge ned selskapet vi drev tidligere og satse alt på Salto Ladestasjoner. Vi jobber nå med å bygge opp et solid team med høy kompetanse, sier hun til Finansavisen.

I fjor var de tre ansatte og omsatte for 8 millioner kroner. I år er budsjettet 17 millioner kroner, men etter alle solemerker vil topplinjen havne på 22. Og de har doblet antallet ansatte.

- Elbiler er kommet for å bli. Det blir vanskelig å gå tilbake til fossilbil etter at man har kjørt en elbil. Den er rask, stille og... det er vel egentlig kun fordeler å kjøre elbil, slik jeg ser det.

Flere nyheter Samferdselsministeren åpnet testladestasjon
Nissan LEAF er landets mest solgte bil
Øyfolket på elbiltoppen