SAMFUNNSPROBLEM: Det blir brukt betydelige ressurser på å fjerne tagging på t-banesett og t-banestasjoner. Foto: Sporveien Oslo
SAMFUNNSPROBLEM: Det blir brukt betydelige ressurser på å fjerne tagging på t-banesett og t-banestasjoner. Foto: Sporveien OsloVis mer

Serietagger endelig stoppet. Skal ha tagget ned T-banen siden 2012

Tiltalen omfatter over 80 tilfeller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet mener å ha stoppet en av Norges mest notoriske taggere, en mann i 20-åra. Ifølge tiltalen har han siden i fjor hatt anledning til å utøve sine kunstneriske evner på flere av Sporveien Oslos T-banesett.

Mannen står tiltalt for over 80 tilfeller av hærverk, og skadene anses som grove fordi de er av betydelig omfang. I tiltalen er det imidlertid bare tatt ut forhold som strekker seg tilbake til i fjor.

- Vi har indikasjoner på at han har holdt på helt siden 2012, og frykter at han fortsatt kan påføre skade hvis han ikke blir straffet, sier kommunikasjonsansvarlig i Sporveien Oslo, Andreas Viseth, til Dagbladet.

Samfunnsproblem Årlig går det med 80 millioner kroner for å fjerne tagging og graffiti i hovedstaden, og miljøbyråd i Oslo, Guri Melby (Venstre), er heller ingen supporter av den ulovlige grafittikunsten.

- Det er sannsynling at summen for å fjerne tagging er mye høyere. Privatpersoner og private selskaper bruker også betydelige summer fra sine egen lomme. Dette er penger som kan komme samfunnet til gode,  forteller hun.

- Når kommunen får melding om tagging så gjør vi det vi kan for å fjerne det raskest mulig. Taggere har høyere terskel for å tagge på steder der det ikke tidligere er tagget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tagging og grafitti er den største enkeltstående kategorien av skadeverk, og det ble i fjor anmeldt 2067 tilfeller av tagging.

I første halvår i år har det vært en nedgang i antallet anmeldelser av skadeverk ved tagging og graffiti på 7,0 %. Men mange anmeldelser kommer fra selskapene innen offentlig kommunikasjon, og deres praksis og tidspunkt for anmeldelse av oppsamlede forhold vil påvirke statistikken i stor grad. Det kan derfor være flere av tilfeller av grafitti som fortsatt ikke har blitt anmeldt.

Sporet signaturen - Vi får mange anmeldelser om tagging i uka fra Sporveien. Ofte har vi ikke kapasitet til å ta alle sakene, men saker av så stort omfang blir etterforsket, sier politiadvokat Berit Brekke Risbakken ved Stovner politistasjon.

Hun forteller at den tiltalte serietaggeren ble tatt ved en tilfeldighet, etter at han ble oppdaget å gjøre hærverk på Sporveiens eiendom.

Omfattende etterforskning førte til at mannen ble knyttet opp mot flere tilfeller av skadeverk, men det er bare Sporveien som er den fornærmede part i saken.

LAMMET T-BANEN: I  2004 brukte taggere fire timer på å vandalisere 21 T-banevogner. i FOTO: KARIN BEATE NØSTERUD
LAMMET T-BANEN: I 2004 brukte taggere fire timer på å vandalisere 21 T-banevogner. i FOTO: KARIN BEATE NØSTERUD Vis mer

Noen av tilfellene handler om at han skal ha stått på kobbelet mellom vogner i fart og tagget dem med signaturen sin. Det er denne signaturen som til slutt førte politiet til ham.

- Den samme taggen går igjen i så stort omfang at vi mener å knyttet ham opp mot flere titalls tilfeller, sier politiadvokat Risbakken.

Flere hundretusen i erstattning - Skadeverk i form av tagging, grafitti og annet hærverk på T-bane, trikker og stasjonsområder koster Sporveien millionbeløp pr år å utbedre. Disse pengene ville vi mye heller brukt til å produsere bedre kollektivtrafikk til beste for hele Oslo, sier Viseth i Oslo Sporveier.

Ifølge han har den tilalte påført skader for 158 000 på T-banesett og stasjoner bare i år.

- Det han har gjort, har ført til kostander på flere hundre tusen kroner, og nå er det opp til retten å avgjøre hvor stor erstatningen blir.

Mannen står også tiltalt for trusler og brudd på våpenloven.

STORT PROBLEM: Skadeverk på t-banesett i Oslo er et stort problem, ifølge miljøbyråd Guri Melby. Foto: Mimsy Møller
STORT PROBLEM: Skadeverk på t-banesett i Oslo er et stort problem, ifølge miljøbyråd Guri Melby. Foto: Mimsy Møller Vis mer