UPS & DOWNS: News of the World rettet sin gravejournalistikk mot kjendiser og idrettstopper, og kan skryte av noen av Europas heftigste avsløringer. Samtidig hadde avisa også noen voldsomme neturer - som det dementerte, skandaløse sexoppslaget om Max Mosley som kan sees øverst til høyre. Faksimile: News of The World, Foto: Scanpix
UPS & DOWNS: News of the World rettet sin gravejournalistikk mot kjendiser og idrettstopper, og kan skryte av noen av Europas heftigste avsløringer. Samtidig hadde avisa også noen voldsomme neturer - som det dementerte, skandaløse sexoppslaget om Max Mosley som kan sees øverst til høyre. Faksimile: News of The World, Foto: ScanpixVis mer

Sex, kokain og en formel 1-sjef som IKKE kjøpte sadonazihorer

Utskjelte News of the World sto også bak noen av Europas heftigste avsløringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Visste du at David Beckham og R*an G*ggs hadde vært utro? At stjernebokser Ricky Hatton har brukt kokain, at det er blitt etterforsket massiv kampfiksing i cricketsporten, at Sarah Ferguson var til salgs og at prins Harry har brukt dop?

Alt dette, og mere til, visste du på grunn av News Of The World. Storbritannias, kanskje Europas, mest utskjelte avis står også bak noen av landets og verdensdelens heftigste avsløringer.

News of the World rettet sin gravejournalistikk mot kjendiser og idrettstopper, og var spesielt glade i saker som involverte kjønnslig aktivitet.

Ofte brukte avisa skjult kamera i sin journalistikk, noe det er langt sterkere tradisjon for i Storbritannia enn i Norge - og som også benyttes av blant andre respekterte The Times.

Falsk sjeik Britisk-pakistanske Mazher Mahmood var News Of The Worlds fremste gravereporter, og skal ha fått hele 250 personer satt i fengsel gjennom sin journalistikk.

Han brukte ofte aliaset «den falske sjeiken» - slik som da Sven-Göran Eriksson gikk på limpinnen i 2006. Eriksson hintet blant annet om at han kunne tenkte seg å trene Aston Villa - ikke England, og sa at superstjernene David Beckham og Michael Owen lydig ville følge ham.

LØS? Det var News Of The World som avslørte at Rebecca Loos var David Beckhams elskerinne. Foto: AFP/Max Nash/Scanpix
LØS? Det var News Of The World som avslørte at Rebecca Loos var David Beckhams elskerinne. Foto: AFP/Max Nash/Scanpix Vis mer

I 1999 ble Mahmood kåret til årets reporter i England, etter å ha avslørt Newcastle-sjefene Freddie Shephert og Douglas Hall slenge dritt om fansen og kalle de lokale kvinnene for «bikkjer» - på et bordell i Marbella.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han avslørte at Ian Wright var utro, det samme med John Barnes - to ganger. Fashanu tilbød seg også å fikse kamper for Mahmood.

I baret Samtidig hadde avisa også noen voldsomme neturer - som det dementerte, skandaløse sexoppslaget om Max Mosley som kan sees øverst til høyre på hovedbildet i denne saken.

Avisa «avslørte» i 2008 at formel 1-toppen Max Mosley angivelig hadde kjøpt fem prostituerte og hatt sadosex med klare naziinspirasjoner med disse. En video som skulle vise seansen ble lagt ut på avisas nettsider.

Det var bare ett problem - at Mosley IKKE hadde kjøpt fem prostituerte, hatt sado- eller nazisex. Formel 1-sjefen gikk til sak, og fikk tilkjent 600 000 i erstatning, 4,5 millioner i saksomkostninger og en massiv unnskyldning på trykk.

Har en plan? Også flere andre saker havnet i retten, og det ble storm da avlyttingsskandalen først ble rullet opp av The Guardian i 2009. Men ingen skandale har nådd nivået på avlyttingsavslørignene som nå har lagt News Of The World-navnet dødt for godt.

Avisa har lyttet til og manipulert telefonsvarerene til pårørende og ofre i krim- og terrorsaker, og antall rammede kan være firesifret.

PÅ FERSKEN: Englands daværende landslagstrener, svenske Sven Göran Eriksson, ble avslørt så det sang av News Of The World. Foto:Keith Hammett/Dagbladet
PÅ FERSKEN: Englands daværende landslagstrener, svenske Sven Göran Eriksson, ble avslørt så det sang av News Of The World. Foto:Keith Hammett/Dagbladet Vis mer

News International-eier Rupert Murdoch vet imidlertid godt at søndagsavisa News Of The Worlds søsteravis The Sun hittil bare har kommet mandag til lørdag.

Det ryktes i Storbritannia nå at det hele er en snedig uttenkt plan fra Murdoch, som framstår tilsynelatende handlekraftig - mens hans bestselgende avis er tilbake i ny drakt innen kort tid.

NY FASADE: News Of The World avslørte at prins Harry hadde røyket cannabis. Nå er imaget til prinsen betraktelig frisket opp. Foto: Reuters/Matt Dunham/Scanpix
NY FASADE: News Of The World avslørte at prins Harry hadde røyket cannabis. Nå er imaget til prinsen betraktelig frisket opp. Foto: Reuters/Matt Dunham/Scanpix Vis mer