Sexy juleshopping

Julehandel i New York er en turistattraksjon. Den avgjør amerikansk økonomi og neste års presidentvalg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Utenfor Barneys på Madison Avenue er det tett av folk på fortauet. De ser på juleutstillinger. Lener seg framover mot vinduene, peker og prater. De sentrale stormagasinene på Manhattan konkurrerer skånselsløst om å ha de beste dekorasjonene. Anmeldelser ledsaget av terningkast blir gitt i blader som Time Out og New York Magazine.

Stormagasinet Bloomingdales satser i år på å illustrere de kjente amerikanske julesangene, her er Snømannen Kalle og Rudolf som er rød på nesa. I vinduet hos Bloomingdales sitter Rudolf i en skjønnhetssalong og får pedikyr.

FIRE KJENTE KVINNER

: I år er Barneys den suverene vinner. De har viet fire vinduer til hver av jentene i serien «Sex og singelliv». Carrie har fått et vindu med høyhælte sko, bilde av Mr. Big og selvsagt seg selv i ballkjole med laptop på fanget.

Mirandas vindu er holdt oransje med maratonutstyr og små babyting, sistnevnte som symbol på hennes lengsel etter barn. Sexfikserte Samantha er ikledd dramatisk rød aftenkjole og har fått følgende uoversettelige devise på veggen «I don't care if it's the Republican Party or the Democratic Party, as long as it's a party».

Den pyntelige jødisk-konverterte Charlotte er «Schnow White» og har fått et rikt utvalg av David-stjerner og menoraher rundt seg, så mye at minst en jødisk organisasjon har reagert negativt.

HANDLEGLADE NEWYORKERE:

Julehandel i New York er mer enn sexy vindusdekorasjoner. Det er blodig alvor. Detaljhandelen før jul er en viktig indikator på økonomien og ikke minst hvordan folk flest oppfatter den økonomiske situasjonen. Dette igjen blir betydningsfullt i neste års presidentvalgkamp.

Økonomi og arbeidsledighet blir regnet som mer avgjørende enn Irak-krigen når det gjelder hvem som blir valgt til en ny periode i Det hvite hus. Det er som Bill Clintons sjefstrateg James Carville sa: - Det er økonomien, din dust!

Fredagen etter Thanksgiving i slutten av november innleder den viktige julehandelperioden. Denne store handledagen kalles «den svarte fredagen», fordi bedriftenes røde tall da blir svarte.

I år ser det lovende ut for et slikt fargeskifte. Folk ser ut til å ville kjøpe. Dette ble tragikomisk symbolisert i Florida sist helg, da en kvinne ble trampet ned og slått bevisstløs på Wal-Mart i kampen om en billig DVD-spiller. Hun ble funnet på gulvet, hardt skadd og svimeslått, mens hun fortsatt klamret seg til spilleren.

ØKONOMISK OPPGANG:

Måleinstituttet ShopperTrak som samler inn data fra 30000 butikker i USA, slår fast at starten på handlesesongen viser en betydelig økning fra i fjor. Varer for drøyt 50 milliarder ble omsatt den svarte fredagen. Det er en oppgang på nesten fem prosent fra 2002.

Butikkene på Manhattan har tydelige forventninger til dette. Den eksklusive forretningen Bergdorf Goodman har laget et overveldende Ringenes Herre-tablå over sine mange vinduer, og juvelerfirmaet Cartier lar tre store lysende pantere krype rundt på fasaden for å få kundene i juleshopping-stemning.

Bare det svenske Hennes & Mauritz på Fifth Avenue gir blanke i juledekorasjoner, der er det alltid smekkfullt likevel.

KOSTBAR NORGESFERIE:

Saja Franckish og May Rundle forteller at de mer enn gjerne vil bruke penger.

- Problemstillingen om publikum er villig til å bruke penger, er tåpelig. Selvsagt, det er bare et spørsmål om ha penger, sier Saja.

- Men vi ser i vinduene på de dyre og eksklusive butikkene og så går vi et annet sted og kjøper, sier hun.

- Vi kommer til å bruke mer i år enn før. sier Pat og Warren Moore. Forespørselen fra ei norsk avis om de skal bruke mye penger på julehandel, fyller dem med latter.

- Nei, tvert imot. Vi kommer ikke til å handle i stort monn. Vi var på ferie i Norge og Sverige i sommer, og det var så dyrt at det ikke er en cent igjen.

I mer alvorlige ordelag sier Warren Moore at han tror årets amerikanske julehandel vil gi positive vibrasjoner inn i økonomien og presidentvalget.

HET ØKONOMI: Julehandelen i USA er en viktig indikator på økonomien, og den kan igjen bli svært betydningsfull for presidentvalgkampen i 2004. Økonomien og arbeidsledigheten blir regnet som mer avgjørende enn Irak-krigen for hvem som skal bli valgt inn i Det hvite hus.
NORGESVENNER: Pat og Warren Moore sier lattermildt at de har vært på ferie i Norge og brukt opp pengene sine der. - Det var så dyrt at ikke har en cent igjen, ler de.
SLITEN MANN: Ikke så enkelt å følge med på alt. En sliten mann tar seg en pause i kosmetikkavdelingen på Macy's.
<B>RØDE RUDOLF: Et overlesset reinsdyr i vinduet til en eksklusiv butikk på 5. aveny.