SFT vil starte nødlossing i morgen

STAVANGER/OSLO (Dagbladet.no): Statens Forurensningstilsyn undersøker nå muligheten for å tømme de fulle oljetankene på det havarerte fryseskipet «Green Ålesund» som har gått på grunn utenfor Haugesund. Regningen vil de sende til rederiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Driftsselskapet Green Management og rederiet Nomadic Shipping AS avviste i går SFTs krav om å iverksette nødlossing. Eierne av skipet som gikk på grunn fredag nekter å dekke alle kostnadene til oppryddingsarbeidet etter oljekatastrofen. SFTs pålegg er nå klaget inn overfor Miljøverndepartementet.

I går gikk nødlossingsarbeidet ut på anbud. Oppdragsgiver er SFT. De planlegger å tømme «Green Ålesund»s tanker for olje, for deretter å sende regningen til Green Management. De viser til hjemmel i Forurensningsloven

Anbudsfristen er satt til klokka 12.00 i dag.

Undersøker vraket

- Vi skal gi dette oppdraget i løpet av dagen, og håper at arbeidet kan starte allerede i morgen tidlig, sier informasjonsdirektør Elisabeth Ørving til Dagbladet.no.

Selskapene Riise Underwater Engineering og Frank Mohn Flatøy AS er bedt om å undersøke vraket av «Green Ålesund» før anbudsfristen går ut. Målet med undersøkelsen er å få en vurdering av om det er mulig å tømme havaristen for olje, heter det i en pressemelding fra SFT.

Tilsynet håper at undersøkelsene vil avdekke:

  • Hvor stabilt ligger vraket slik det ligger nå
  • Er vraket stabilt nok til å tømmes slik det ligger nå, og hvordan vil tømming påvirke stabiliteten
  • Er det mulig å få ut oljen som er av type IF 380 og nedkjølt
  • Metode for tømming og estimat av kostnader
  • Undersøke topografien rundt vraket
  • Når tømming eventuelt kan iverksettes og hvor lang tid det vil ta.