Shabana-grepet

Jeg tror vi må slå fast at verden trenger mer mullaløfting. Mye mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

UKAS STUNT

var genialt i all sin enkle frekkhet. Da Shabana Rehman etter en debatt på Smuget i Oslo fysisk løftet mulla Krekar fra golvet, viste det seg at det var flere enn mullaen som ikke besto «Shabanas lille fundamentalisttest». At fundamentalisten Krekar lot seg overrumple og overmanne av en fremmed kvinnes sterke armer rundt sine lår og i kampens hete truet med advokat, er nå én sak. Verd å merke seg, forresten, for Økokrim som stadig glipper taket. Og for Erna Solberg som ikke vet hvordan hun skal gripe mannen an etter å ha utvist ham fra landet. Mindre forutsigbart var det vel at Presseforbundets generalsekretær og tilstedeværende mannlige motdebattanter skulle vise seg å være mullaens forbundsfeller mot dette snedige angrepet på en autoritær manns autoritet. Ikke bare beklager humanetikernes leder, Lars Gule, «hvor norsk Shabana er blitt» (VG). «Dette er alvorlig for hans stilling i det fundamentalistiske miljøet,» sier Gule til Dagbladet.

HVORDAN DET VIL GÅ

med en mulla som er blitt løftet av en kvinne på offentlig sted, gjenstår å se. Men det er nærliggende å mene at slike sjanser må faktisk en voksen mann og gammel kriger ta når han velger tilflukt i et demokrati som praktiserer både religions- og ytringsfrihet, også for kvinner. Når mullaen får summet seg, vil han nok innse at han som tidligere geriljaleder, en mann som har vært siktet for både medvirkning til drapsforsøk og terrorbombing uten å bli felt og som i tillegg er tilhenger av fundamentalistisk sharialovgivning, ikke bør søke ly mot en opprørsk kvinnelig komiker i paragrafene til et liberalt, menneskeskapt lovverk. Det vil være det samme som å innrømme at hun har lyktes i å kle av den mannlige selvhøytideligheten med et eneste grep. Shabana Rehman har i det siste løftet mer enn hundre menn fra flere kulturer, både militære, politikere og kunstnere. Jeg kan røpe at mulla Krekars reaksjon ikke er spesielt islamistisk. Tilgi derfor at jeg utsetter mitt råd til Krekar, noen linjer.

DET LAR SEG

selvfølgelig gjøre å stille seg kulturrelativ til Shabana-grepet. Det lar seg gjøre å hevde at slike grep bare skal gjelde innenfor en bestemt kulturkrets, den vestlige, der vi har en slags omforent forståelse for at vi kan og skal utfordre makthierarkiene. Dessuten skal det så mye til for å krenke enkeltmenneskets gudsbilde og menneskets ære i sekulariserte og forsøksvis kjønnslikestilte samfunn. Det lar seg også gjøre å anlegge et universelt psykologisk perspektiv som sier at det er et alvorlig anslag mot andre menneskers kroppslige grenser å ta seg til rette slik Shabana Rehman utvilsomt gjorde overfor mullaen. Ganske riktig og nettopp derfor er Shabana-grepet så oppsiktsvekkende i sin grenseoverskridende demonstrasjon av maktens språk. Selv vestlige ikke-troende menn kan åpenbart identifisere seg med forsmedelsen det må være å bli løftet sprellende opp i lufta av en kvinne, så alle kan se det.

Å LØFTE EN MULLA

er dermed det motsatte av dvergkasting, selv om dette også er brudd med tabu. Å løfte en mulla er komisk geriljakrigføring der angrepet på kjempen kommer uventet og gjerne bakfra. Tidligere har vi sett en leken Synnøve Svabøe erte seg innpå maktmenn i den entydige hensikten å lokke fram nettopp det fårete smilet som preger en mann som liksom gir fra seg makten til en søt, liten kvinne - et par sekunder. Shabana-grepet handler derimot om å ta fysisk kontroll over mannen uten antydninger til seksuelt for- og samspill. Det er rått parti som krever at offeret innehar både selvbevissthet, trygghet og humor hvis han vil komme fra det med æren i behold. Shabana-grepet kan ikke sammenliknes med den moderlige tafsingen vi ser hver gang Kristin Halvorsen vil ta ordet fra Carl I. Hagen i en TV-debatt. Å løfte en mulla har ganske andre perspektiver og konsekvenser. Kan noen tenke seg hvordan Gro Harlem Brundtland ville oppført seg hvis hun ble løftet resolutt til værs av en pinglete Thomas Giertsen?

MITT RÅD TIL KREKAR

er derfor å utfordre Shabana Rehman i tråd med det gammeltestamentlige påbudet om å kreve et øye for et øye og en tann for en tann.

Du må løfte Shabana, mulla Krekar.