Shania årets cd-vinner

Popcountry-dronningen Shania Twain (34) har solgt over 250 000 av sitt siste album i Norge. På to år har 34-åringen gått fra status som totalt ukjent canadisk syngedame til Norges mestselgende artist.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I år har Twain solgt 202 000 eksemplarer av albumet «Come On Over», som ble gitt ut allerede høsten 1997. Da var hun forlengst superstjerne i USA. De siste to årene har resten av verden og Norge kommet etter. Verken vår egen superstjerne eller den tradisjonelle salgsvinneren i Norge de siste årene, Celine Dion er i nærheten av Twains tall i år.

To ganger Spektrum

Nå skriver den styrtrike popcountry-sangersken på et nytt album _ og kanskje kommer hun til Norge.

- Det er i alle fall en artist som vil fylle Oslo Spektrum minst to ganger, sier produktmanager Eivind Slotsvik i plateselskapet Universal til Dagbladet.

Selskapets måler å nå 300 000 solgte av «Come On Over», som har solgt vel 25 millioner verden over.

Ustabilt marked

Tall Dagbladet har innhentet fra plateselskapene, viser at debutant Lene Marlin er den suverene vinneren blant norske artister. Hun har solgt 154 000 av «Playing My Game» i hjemlandet. Hennes plateselskap, Virgin Records, høster også stor suksess med Morten Abel og Madrugada.

- Virgin er en voldsom inspirasjon for resten av bransjen, sier Sæmund Fiskvik i Gramofon Artistenes Forening (GGF).

GGFs foreløpige tall for salget i 1999 viser et ustabilt marked: September og oktober var oppsiktsvekkende svake, mens november var noe bedre. Etter de elleve første månedene er det solgt 11,7 millioner cd-plater; en nedgang på 300 000 solgte (tre prosent) fra i fjor.

Langt bak '97-tallene

Rapporter fra flere selskaper tyder på den viktige desember-måneden vil føre '99-salget opp mot fjorårstallene. GGF-tallene viser en liten oppgang i norsksalget. Andelen går opp fra 18 til 19 prosent i årets 11 første måneder sammenlignet med fjoråret. På tross av artister som Lene Marlin, D.D.E., Soda, Øystein Sunde, Terje Formoe og Savoy, er norskandelen likefullt langt bak '97 da hver fjerde plate som ble solgt var norskprodusert.

- Det er positivt at enkelte norske får det til, men det er fortsatt vanskelig å tjene penger på norsk musikk. I framtida tror jeg det vil bli vanskeligere å få platekontrakt, både for etablerte og for nye artister, sier direktør Elly Joys i BMG. Hun beskriver platemarkedet som tøft.

- Det selges mye plater, men det koster stadig mer å nå fram til publikum. Det brukes vanvittig mye penger på tv-annonsering.