ELFLY:

Sier ja til nullavgift

Politikerne vil droppe passasjeravgift og landingsavgift - og kanskje også moms på billetter - for å få elfly-satsingen til å ta av.

ELFLY: Ketil Kjenseth, leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget, ønsker nullavgift for elfly. Her avbildet med modellen av Zunum Aeros elfly i skjermen. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
ELFLY: Ketil Kjenseth, leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget, ønsker nullavgift for elfly. Her avbildet med modellen av Zunum Aeros elfly i skjermen. Foto: Gunnar Ringheim / DagbladetVis mer

- Den politiske enigheten er stor. Nå må vi bare holde trøkket oppe og ikke la fossiladelen ta knekken på framtida, sier Ketil Kjenseth (V), leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

- Det betyr at vi må nulle ut billettmoms, og alle avgifter som passasjeravgift og landingsavgift, samt legge til rette for at flyplasseierne kan tilby lading. Der er vi allerede kommet godt i gang, i øyeblikket konkurrerer Sola, Flesland og Bodø om å bli den første helelektriske flyplassen i Norge, sier Ketil Kjenseth.

- Nå har vi i Norge 15 års erfaring med elbil. Vi vet at det tar litt tid å omstille, og at insentiver og langsiktighet er avgjørende for å lykkes. Null avgifter fungerte for salget av elbiler. På samme måte trenger de som skal investere og drifte elfly en forutsigbarhet, sier komitélederen.

Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv, etterlyste i Dagbladet torsdag større politisk mot i elfly-satsingen:

- Norge har alle forutsetninger for å bli først i verden. Skal vi få til det, må politikerne forplikte seg til nullavgift for nullutslipp som et insentiv for næringen til å investere i elfly, uttalte Astrid Bergmål.

Topp tre i verden

Stortingspolitikere fra flere partier tar til orde for næringsvennlig tilrettelegging for en grønnere flytrafikk. Ketil Kjenseth ser for seg et spleiselag mellom statlige insentiver, flyselskapene, Avinor og passasjerene.

- Det er sånn sett mange å dele på. Teknologien går veldig raskt. Leverandørbildet er spennende med selskaper i USA, Canada, Tsjekkia og Frankrike. Vi har norsk batteriteknologi under utvikling.

- Norge er topp tre i verden på elbil-skiftet. Vi er topp tre på grønn skipsfart. Vi er også topp tre når det gjelder elektrifisering av flysektoren. Norge er med andre ord helt i tet industrielt, teknologisk og samfunnsmessig når det gjelder elektrifiseringen, sier Ketil Kjenseth.

SV: - Staten må bruke makta

Lars Haltbrekken, SVs medlem i energi- og miljøkomiteen, mener det vil ta for lang tid å kopiere elbil-suksessen.

- Vi må i stedet kopiere elferje-revolusjonen. Staten og fylkene må bruke makta si til å kreve nullutslippsfly. I desember 2015 fattet Stortinget vedtak om at fylkeskommuner som driver ferjestrekninger skulle ta i bruk lavutslippsferjer, sier Lars Haltbrekken.

Verdens første nullutslippsferje ble satt i drift fra 1. januar 2015 i Sognefjorden på ferjestrekningen Lavik – Oppedal. Den 80 meter lange ferja har en kapasitet på 120 personbiler og 350 passasjerer.

- Siden da er en rekke nye ferjestrekninger elektrifisert. I løpet av de nærmeste par åra vil vi ha 70 elferjer i drift, fordi staten har brukt innkjøpsmakta si. På samme måte kan vi sikre elfly-revolusjon i lufta og kreve at nullutslippsfly tas i bruk på kortbanenettet når teknologien er på plass. SV vil fremme forslag om dette allerede nå i vår, sier SVs energipolitiske talsperson.

Avinors oppstartsstøtte

Han mener det er selvsagt at passasjeravgiften skal tas bort for elfly, fordi den er knyttet til klimagassutslipp.

- Vi mener at det også skal gis fritak for landingsavgift, i alle fall i en overgangsperiode.

- Avinor bevilget i åra 2014-17 til sammen 59 millioner kroner til oppstartsstøtte til nye utenlandsruter. Heretter bør Avinor forbeholde oppstartsstøtten til elfly-ruter innenlands, sier Lars Haltbrekken.

Ap: - Landingsavgiftsfritak

Espen Bart Eide (Ap), nestleder i energi- og miljøkomiteen, opplyser at Avinor, Widerøe og Virke har hans fulle støtte når de nå setter fullt trykk på elektrifisering av innenriks lufttransport.

- Norge er svært godt egnet til å ta i bruk elfly tidlig, med vår spredte befolkning, mange korte ruter og en topografi som gjør alternativene ganske tungvinte.

- Jeg mener vi må se på hvordan vi kan lære av elbil-erfaringene og bidra til et raskt skifte til lavutslipps- og utslippsfri flytransport gjennom avgiftssystemet. For eksempel kan fritak av landingsavgifter og bortfall av flyseteavgift være aktuelle tiltak, sier Espen Barth Eide.

Sp: - Ikke dyrere billetter

Sandra Borch, Sp-medlem i energi- og miljøkomiteen, forteller at hennes parti er positiv til at man gjennom anbudsprosessen tilrettelegger for investering i nullutslippsteknologi.

- Det kan også være en idé å legge til rette for reduserte landingsavgifter og vurdere andre støtteordninger som gjør elfly konkurransedyktige. Men for Senterpartiet er det viktig at en satsing på elfly ikke skal føre til dyrere billetter på kortbanenettet, understreker Sandra Borch.

Høyre: - Stå igjen ved take off

Stefan Heggelund, Høyre-medlem i energi- og miljøkomiteen, poengterer at partiet ønsker elfly i innenlandstrafikk innen 2025 og hele flåten i 2040, i tråd med Avinors planer.

- Da må det også følge med politiske tiltak som gjør det mulig. Jeg tror vi skal se på hvilke insentiver Avinors prosjektgruppe trekker fram, men vi kan ikke bli stående igjen ved take-off. Norge er verdensledende på elektrifisering av hele transportnæringen, og det skal vi fortsette å være, sier Stefan Heggelund.

Frp: - Moms og flyseteavgift

Sivert Bjørnstad, finanspolitisk talsperson for Frp, hevder at regjeringen er på ballen ved at Samferdselsdepartementet støtter Aviniors elflyprogram.

- Ideelt sett bør lavere drivstoffkostnader og tilgang til kortere rullebaner være nok å realisere elfly for en fullskala, kommersiell satsing.

- Vi er likevel åpne for å vurdere andre virkemidler om det skulle være nødvendig for å få fart på elflyutviklingen. Da kan flypassasjeravgiften, moms og andre virkemidler være aktuelle, sier Sivert Bjørnstad.