Sier nei til gebyr på gebyret

Parkeringsselskapet Privat Parkering tar betalt for å behandle klager. Nå sier Forbrukerombudet nei.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det skriver Forbrukerrapporten. Forbrukerrapporten skrev i går om hvordan private parkeringsselskaper tar seg til rette. Mens Trafikksjefens etat får sine forskrifter fra Samferdsesldepartementet, kan parkeringsselskapene selv bestemme reglene: Hvis du parkerer bilen din på et privat parkeringsplass, inngår du stilltiende en avtale med selskapet.

Lager reglene selv

Når gebyret først ligger under vindusviskeren, oppdager du hvilke regler de enkelte selskapene praktiserer etter. Selskapet Privat Parkering AS i Oslo tar

400 kroner i gebyr

for å behandle klager på parkeringsgebyr. Pengene ser du bare igjen dersom du får medhold hos saksbehandleren.

Selskapet Parkering 24 Timer følger også spesielle regler: Du kan få flere gebyrer for samme parkering. Hvis bilen ikke blir flyttet innen en viss tid, kommer regning nummer to på frontruta.

Ingen av selskapene var i går villige til å kommentere prakisen overfor Dagbladet.no.

- Jeg kan ikke se at Dagbladet har gjort noe bra for parkeringsselskapene, så jeg kan ikke se noen grunn til det, sa en anonym mannsperson i Parkering 24 Timer da Dagbladet.no ringte.

Får forbud fra Forbrukerombudet

Heller ikke parkeringskollegaen i Privat Parkering, Øivind Dahlen, ville snakke med Dagbladet.no:

- Det har jeg ingen kommentar til, sa Dahlen. Forbrukerrapportens omtale av selskapet så han bort fra:

- De må skrive akkurat hva de vil.

Men i dag melder Forbrukerrapporten at Forbrukerombudet har nedlagt forbud mot avgiften på 400 kroner. Kundene skal ikke betale ekstra for å klage på gebyret de allerede har fått.

Selskapet har fått tre uker på seg til å fjerne gebyret. Men selskapet vil ikke si hva de vil gjøre med saken.

- Dere ringte jo hos meg i går. Da sa jeg «ingen kommentar»! sier Dahlen.

- Vil dere følge opp pålegget fra Forbrukerombudet?

- Det har jeg rett og slett ingen kommentar til.

Kan få gebyr selv

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon regner med at selskapet følger oppfordringen om å droppe gebyret.

- Jeg regner med at de godtar det, sier han.

- Hva hvis de ikke gjør det?

- Da kan vi nedlegge et forbud mot praksisen og koble det til et tvangsgebyr, sier Thon.

Tvangsgebyrer kan i verste fall komme opp i flere hundre tusen kroner. Thon vil ikke spå hvilken størrelsesorden det er snakk om hvis parkeringsselskapet ikke følger opp.

- Det skal settes så høyt at det ikke lønner seg å bryte loven, sier han.