DYRT: En ny undersøkelse slår fast at mange foreldre gir dyre designervesker til sine tenåringsdøtre. Foto: NTB Scanpix
DYRT: En ny undersøkelse slår fast at mange foreldre gir dyre designervesker til sine tenåringsdøtre. Foto: NTB ScanpixVis mer

SIFO-rapport: Tenåringer med designerveske er ingen myte

Ifølge en undersøkelse går hver tiende tenåring rundt med dyre designervesker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SIFO presenterte undersøkelsen på et seminar onsdag. Der kom det fram at foreldre gir dyre designervesker til sine tenåringsdøtre.

- 10 prosent oppgir at de har døtre med denne typen produkter, sier SIFO-forsker Anita Borch til Dagens Næringsliv.

Hun forklarer det slik:

- Vi har innmari mye penger, og må jo bruke det på et eller annet.

Det kommer ikke fram i studien hvor i landet det er mest utbredt at unge har designervesker, designerklær eller andre dyre merkevarer, men hypotesen er slik:

- Jo høyere husholdningenes inntekt er, desto større er sjansen for at barna i huset har merkevarer. Og det er også grunn til å tro at datteren oftere har en designerveske hvis moren har det, sier Borch.

Forskeren ser både fordeler og ulemper ved å kjøpe dyre merkevarer, og hun mener det er behov for diskusjon rundt hvordan man kan bruke penger på en mer bærekraftig måte.

- Fra et miljøperspektiv vil jeg si det er mye bedre å kjøpe noen få dyre ting av god kvalitet enn å kjøpe mange billige ting av dårligere kvalitet. Men på den andre side er det aldri bra med kjøpepress. Og det kan fort oppstå i skolegården. Når alle venninnene har designervesker, er det vanskelig å være blant dem som ikke har råd til det, sier Borch.

(NTB)