- Signatur-akslingene ikke for svake

Adtranz-direktør Ronny Solberg avviser at Signatur-togenes akslinger er for svake.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-Korrosjonsproblemene er hovedårsaken til sprekkdannelsene i akslene, sier Solberg.

Han tror at også grovere akslinger ville utviklet sprekker, så lenge korrosjonsbeskyttelsen var mangelfull.

- Vekten av akslingene er svært viktig i høyhastighetstog, fordi den har mye å si for belastningen på skinnene, sier Adtranz-direktøren til NTB.

Ifølge Solberg avgjør den «uavfjærede vekten» - altså vekten av de delene av toget som har nærmest kontakt med skinnegangen, som hjul, akslinger og så videre - hvor stor slitasjen på skinnegangen blir.

- Derfor må dimensjoneringen av akslingene på et høyhastighetstog være optimal, sier Ronny Solberg.

- Betyr det at det er uaktuelt å montere grovere akslinger på Signatur-togene?

- Nei, men vi er nødt gjøre en del beregninger og målinger for å avgjøre hvor mye tyngre akslingene kan gjøres, sier Adtranz-direk tøren. Han sier dimensjoneringen av akslingene nå er en av de tingene Adtranz vurderer.

(NTB)