Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Signatur-fakta

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Signaturtogene, såkalte krengetog, ble satt inn i drift på Sørlandsbanen 1. november 1999, og senere på Dovrebanen mellom Oslo og Trondheim.
  • Signaturtogene er produsert av det tyske selskapet Adtranz.
  • 7. juni sporet et Signaturtog av på Sørlandsbanen ved Nelaug stasjon. Avsporingen var forårsaket av at stålakslingen på toget knakk.
  • Alle Signaturtogene ble tatt ut av drift i juni, men satt inn i redusert drift igjen 13. juli. Allerede dagen etter fikk Signaturtoget på Sørlandsbanen motorstopp på Gjerstad stasjon i Aust-Agder.
  • Vedlikeholdsprogrammet som ble utarbeidet av produsenten Adtranz, er blitt kritisert for å være mangelfullt. Da åtte av 12 tog var undersøkt etter avsporingen, hadde NSB funnet tre feil på to av de åtte togsettene. Kontrollen består av virvelstrøm- og ultralydundersøkelse som gjennomføres av inspektører fra Det Norske Veritas.
  • Signaturtog planlegges også på Bergensbanen til høsten, men er blitt forsinket.
  • Togene ble lansert som NSBs virkemiddel i konkurransen med fly og bil.

    (NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media