Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Signatur farligere enn andre tog

Signatur-togene er langt farligere å reise med enn tradisjonelle passasjertog. Dette viser to risikoanalyser Veritas har utført.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Aftenposten er det 30 prosent større risiko for ulykker med et Signatur-tog enn med et annet tog.

Dette har Jernbaneverket kjent til lenge, også før ulykken på Nelaug stasjon der en aksling på Signatur-toget brakk.

Da de nye krengetogene ble godkjent for trafikk på det norske jernbanenettet, var det en forutsetning at det opprinnelige sikkerhetsnivået ikke skulle reduseres.

Da Jernbanetilsynet skulle godkjenne Sigantur-togene for trafikk, sa Jernbaneverket at de aksepterte at sikkerhetsnivået skulle være likt for de nye togene, som for de gamle.

- Vi satte som vilkår at de skulle følge forskriftskravet. Det har de ikke gjort, sier sikkerhetssjef Knut Rygh i Jernbanetilsynet til Aftenposten.

Dermed brøt Jernbanverket sine egne interne bestemmelser og offentlige forskrifter. I tillegg brøt Jernbaneverket de kravene tilsynet hadde satt til Signatur-togene. Først etter ulykken på Nelaug stasjon opplyste Jernbaneverket tilsynet om at faren for ulykker er større med Signatur enn andre tog.

(Dagbladet.no)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media