Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Signatur-problemene

Dette er problemene som har lammet NSBs signatursatsing. Høyhastighetstoget Signatur kjører bare like fort som vanlige tog. Krengetoget Signatur krenger ikke. Og det står alt for mye på verksted.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Akslene. En aksel brakk på Nelaug stasjon 16. juni, og det er funnet sprekker i tre andre. Akslene er laget av høyfast stål, der sprekker forplanter seg raskere. Rustdannelser på akselen kan være årsakene til at sprekker oppstår. Produsenten Adtranz innrømmet at dette var deres feil. Krengetogene ble pålagt å senke hastigheten.

Krengemekanismen. Pendelstagene som fester vognkassene til boggiene, er i bevegelse, i stedet for å sitte helt fast. NSB og Adtranz ble enige om å skru av krengemekanismen.

Vedlikehold og slitasje. For å holde oppsyn med mulige sprekkdannelser må Signaturtogene til ekstremt hyppige kontroller, noe som gjør at de står på verksted langt oftere enn normalt. I tillegg har togene et enormt forbruk av slitasjedeler, blant annet bremser og hjul. I tillegg fører alle driftsavvikene, kanselleringene og forsinkelsene, til at NSB taper penger på signatursatsingen.

ATS-systemet ombord på togene har hatt problemer. Noen ganger slår systemet på bremsene av seg selv, andre ganger fungerer de ikke i det hele tatt. Dagbladet er kjent med at det to ganger på strekningen Trondheim - Oslo er kjørt Signaturtog uten fungerende ATC. Disse reisene er kjørt med lavere hastighet og to lokførere. Det har også forekommet andre problemer med de mange datastyrte elementene på Signaturtoget.

Strømavtagerne har ikke krenget med toget, og det har oppstått dårlige kontakt med kjøreledningen. Ved flere anledninger har kjøreledningen blitt revet ned. Dette problemet skal ha bedret seg.