- Signatur-togene burde ikke vært godkjent

- Signatur-togene skulle aldri ha vært godkjent. Det sier direktøren i Jernbanetilsynet, Sverre Quale til Aftenposten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed fortsetter skandalen rundt Signatur-togene og NSB. Quale tar i intervjuet selvkritikk for at han som direktør i Statens jernbanetilsyn ikke grep inn og stoppet NSBs prestisjeprosjekt.

For selv om Sørlandsbanen er ekstrem i europeisk sammenheng på grunn av mange svinger, så målte aldri NSB hvor store belastninger Signatur-toget faktisk utsettes for på banen. Signatur-toget kjører 20 prosent fortere i svingene enn andre tog.

- Vi skal være klar over at Sørlandsbanen er ekstrem i europeisk sammenheng. Jernbaneverket har gjort målinger, men aldri med den hastigheten i svingene som Signatur-toget holder, sier Quale.

I stedet for å gjøre egne målinger, forklarer Quale at Jernbanetilsynet baserte seg på opplysninger fra NSB om at de målingene de hadde gjort, var representative. Disse målingene var gjort på Dovrebanen, og er dessuten utført på et flytog som har krengeteknologi, og ikke et Sigantur-tog som dessuten er langt tyngre.

(NTB)