Signatur-trøbbel kan skyldes forurensing

Smelteovner forurenset av teglsteinspartikler, kan være årsaken til sprekkdannelsene på akslingene på Signatur-togene. Det viser undersøkelser gjort i Sverige, skriver Dagens Næringsliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er produsenten ADTranz som har laget hjulakslingene til Signatur-togene. Det samme selskapet har laget hjulakslingene til svenske høyhastighetstog. Også på disse togsettene er det oppdaget sprekkdannelser.

Det har vært tre akselbrudd på svenske høyhastighetstog siden 1997. I tillegg er det oppdaget sprekkdannelser i omlag 60 togsett. Underdimensjonering av akslingen i en vogn var trolig årsaken bak det ene bruddet, mens vanninntrengning og rust i et lager forårsaket det andre.

Undersøkelser den svenske svenske Järnvägsinpeksjonen har foretatt viser at hjulakslingene utsettes for overflaterust, selv om hjulene skal være rustfrie. Dette fører igjen til avskallinger av hjulet i høy hastighet. Noe lignende har NSB opplevd på sine togsett.

Den svenske svenske Järnvägsinpeksjonen har ikke klart å finne årsakene til svakhetene i hjulakslingene, men mistenker at for store mengder teglsteinpartikler har kommet inn i smelteovnene hvor stålet til hjulakslingene lages. I september 1998 innførte Sverige derfor skjerpede krav om redusert partikkelforurensning i stålet som brukes.

<B>SIGNATUR UTE AV TRAFIKK: Passasjerer må finne seg i å stå i lange køer for å få plass på NSBs gamle tog.