Sikkerhet først

I løpet av en vintermåned har ulykke og død fulgt i jernbaneskinnenes spor. Fire drepte ungdommer på vei til fest i NSB-sjef Osmund Uelands hjemtrakter i helga er den siste av en rekke tragiske togulykker i starten av togets tredje århundre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Togkollisjonen på Røros-banen i begynnelsen av januar var så rystende at den har opptatt nasjonen hver dag siden den inntraff.

  • Rekken av uhell og ulykker inntreffer samtidig som jernbanen fornyer seg og tar mål av seg til å konkurrere med bil og fly på viktige innenlandsstrekninger. En av togets konkurransefordeler har nettopp vært sikkerhet. Den fordelen vil det gå lang tid før man igjen kan markedsføre. Det er derfor ikke bare prisverdig at Jernbaneverket nå har besluttet at arbeidet med sikkerhetssystemer og arbeidet med å sikre planoverganger skal gå foran økt hastighet. Det er helt nødvendig.