Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sikkerhet i luftfarten

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis det er riktig som organisasjonssekretær Arild Nyheim i Norsk Flyteknikerorganisasjon hevdet i Dagsrevyen torsdag kveld, at det daglig fra norske flyplasser tar av fly om ikke er flygedyktige, har vi alle grunn til å bli skrekkslagne. Derfor er samferdselsminister Torild Skogsholms reaksjon mer betryggende enn Luftfartstilsynets, som først og fremst krever dokumentasjon på det tilsynet oppfatter som grove påstander. Skogsholm ber imidlertid tilsynet undersøke realitetene i påstandene. Dokumentasjon bør tilsynet selv kunne framskaffe gjennom de rutiner og rapporteringssystemer som må være på plass i luftfarten.

Påstandene fra flyteknikerne går ut på at alle flyselskaper i Norge bryter viktige sikkerhetsregler, fordi det ikke finnes teknikere på alle flyplasser og fordi det går for lang tid mellom hver tekniske undersøkelse av flyene. Årsaken skal angivelig være at vedlikeholdet er redusert så mye at det går utover sikkerheten. Vel kan man mistenke flyteknikernes organisasjon for å overdrive konsekvensene av endrede rutiner. Særlig hvis det går utover arbeidsplasser og lønns- og arbeidsvilkår. Men det vil være totalt uansvarlig å avfeie et slikt varsku fra den yrkesgruppa som trolig kjenner flyenes tekniske standard best, som interessekamp.

Vi har de siste åra opplevd en beinhard konkurranse mellom flyselskapene. Det har gjort de økonomiske marginene mindre. Det krever lavere kostnader, noe som oppnås gjennom organisasjonsendringer, nedbemanninger og reduksjoner i tilbudet til passasjerene. Vi går ut fra at heller ikke flyteknikere kan unndra seg kostnadsbesparende innstramminger på sitt arbeidsfelt. Men hvis innsparingene går utover sikkerheten, må myndighetene nedlegge flyforbud før det foreligger altfor mye dokumentasjon i form av en ulykke. Her er det bedre å være føre var enn etter snar.

En grundig gjennomgang av flysikkerheten er dessuten helt nødvendig når slike påstander er framsatt. Bare en mistanke om at konkurransen i lufta går utover sikkerheten vil gå utover flyselskapene. Og det er selskapene og Luftfartstilsynet som har ansvaret for at sikkerheten ivaretas.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling