Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sikkerhet i tunneler

Takket være flaks og innsatsen til det lokale brannmannskapet, gikk ingen menneskeliv tapt ved brannen i Seljestadtunnelen før helga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Men ulykken minner oss om hvor ille det kan gå når det bryter ut brann i en tunnel. Heldigvis har vi unngått det, men vi har sett skremmende eksempler fra andre land. Et lite uhell kan utløse en katastrofe. Når også sikkerhetsopplegget sviktet, slik det gjorde i Seljestadtunnelen, kunne dette endt med en tragedie. Det røde lyset ved tunnelinngangen ble ikke slått på, og ventilasjonsanlegget virket ikke som det skulle.
  • Mange av tunnelene har fortsatt ubeskyttet isolasjon som inneholder det brannfarlige stoffet PE-skum. De to siste årene er det ikke gjort utbedringsarbeider som minsker brannfaren i disse tunnelene. Vegdirektoratet skylder på manglende bevilgninger, og har sikkert rett i det. Dessuten hevder vegdirektør Olav Søfteland at risikoen for trafikkuhell i norske tunneler er langt mindre enn på vanlige veier. Det har han også rett i. Og Søfteland skal ha ros for at han så sterkt prioriteter sikkerheten på norske veier, der det skjer to Sleipner-katastrofer hver måned.
  • Men det betyr ikke at innsatsen for økt sikkerhet også i tunneler blir redusert. Selv om ulykkesfrekvensen er liten, er risikoen for en katastrofe desto større. I dag har kommunen der tunnelen ligger ansvaret for sikkerheten. Det er urimelig. Som oftest er dette små kommuner med dårlig økonomi og beredskap. Dette ansvaret bør overføres til Vegdirektoratet, som så må legge opp en helhetlig plan for hvordan sikkerheten skal ivaretas.
  • Norge er etter hvert kjent som et tunnelland. I høst åpnes verdens lengste veitunnel mellom Aurland og Lærdal. Tunnelene er en velsignelse for veitransporten, selv om mange turister murrer. Men det pålegger oss også å ivareta sikkerheten på best mulig måte. Det som skjedde i Seljestadtunnelen fredag, viser at det fortsatt står mye igjen å gjøre på dette feltet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media