Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sikkerhet som kultur

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sikkerhetssystemene i Oslofjordtunnelen har ikke vært gode nok. Vannet fosset inn i tunnelen i nærmere to døgn uten at overvåkings- og alarmsystemene varslet om det. Dette bør være en alvorlig tankevekker for veimyndighetene, og vi setter pris på at veidirektør Olav Søfteland har varslet en full gjennomgang av samtlige undersjøiske tunneler. Derimot liker vi det ikke når vi nok en gang får høre klisjeen om at dette «skal ikke kunne skje», fordi ordene etterlater seg et inntrykk av at her var det gjort nok for sikkerheten. Det var det åpenbart ikke.

Vi har ingen vanskeligheter med å se at spørsmålene om sikkerhet på veiene og i tunnelene er sammensatte. Svært ofte vil prioritering av behov være avhengig av ståsted, geografisk, politisk og organisasjonsmessig. I det aktuelle tilfellet har for eksempel Utrykningspersonellets Fellesutvalg igjen understreket at det mangler både samband og videokameraer i svært mange tunneler. Her burde veimyndighetene være langt mer lydhøre enn de har vært til nå.

Likevel tyder det på at politikerne nå tenker mer målrettet. Forseringen av firefelts vei på trafikkerte E6 og E18 er eksempler på det. Så lenge trafikktettheten på Østlandet bare ble vurdert som spørsmål om framkommelighet, var det enklere for distriktspolitikerne å vinne fram med sine prosjekter. Etter hvert er det blitt viktigere å se på de strekningene der det faktisk skjer flest ulykker, og bevilge penger deretter. Dermed er det blitt enklere å vedta bygging av firefelts veier på de mest trafikkerte strekningene. De positive resultatene ser vi allerede.

Vi kan aldri bevilge - eller bygge oss bort fra ulykkene. For fra praktiske tiltak, via politikken og holdninger handler også trafikksikkerhet om kultur og ideologi. Ville vi akseptere å ha samme strenge sikkerhetskrav i biltrafikken som i flytrafikken? I så fall kunne det bli mange stengte veier, ikke minst vinterstid.

Etter den siste alvorlige ulykkeshelga og etter påminnelsen om tunnelsikkerhet forsterkes dessverre en følelse av at vi lever i en kultur som mer eller mindre motvillig aksepterer tragediene på veiene som en del av hverdagen.