Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Sikkerheten kommer først

Dette var budskapet til Oslos t-banedirektør, som møtte leserne i nettmøte i dag. Les svarene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Marerittet i tunnelen

Evakuering uten kontroll

På selveste 17. mai fikk en liten brann konsekvenser for mange som reiste med Oslo Sporveier. Røykutvikling førte til at en t-bane måtte stoppe i en tunnel, dermed måtte flere vogner stoppe og til slutt måtte flere hundre skremte passasjerer evakueres. Både politiet og brannvesenet kritiserer Oslo Sporveier etter brannen.

Flere hundre passasjerer ble evakuert gjennom sporveistunnelsene under Oslo uten at brannvesenet visste om kjørestrømmen i skinnegangen var slått av.

- I en heftigere brann kunne folk ha dødd inne i tunnelene, sa brigadesjef Rune Sikkerbøl i Oslo brann- og redningsetat til Dagbladet.

Politiet sier at samarbeidet med Sporveiene var kaotisk.

- Vi går gjennom det som er kjent rundt hendelsen, sier direktør for t-banen, Øystein Svendsen, til Dagbladet.no. Nå lager Sporveiene liste over ubesvarte spørsmål og hva som må gjøres for å styrke sikkerheten.

Svendsen vet ikke hvorfor alarmtelefonen hos Oslo Sporveier ikke kjente til verken brann, røykutvikling eller at passasjerene ble evakuert hele 50 minutter etter at alarmen gikk. Da hevdet betjeningen fremdeles at det bare dreide seg om et defekt togsett.

- Jeg kan ikke svare på det nå, sier han.

I fjor opplevde Sporveiene og passasjerene deres 54 tilfeller av brann eller røykutvikling. Sporveiene mener at de har kontroll på situasjonen, siden ingen av tilfellene utviklet seg dramatisk. Men også Jernbanetilsynet har kritisert Sporveiene og ment at det tenkes mer på drift enn på sikkerhet.

Hva gjør Sporveiene nå for å styrke sikkerheten? Hvorfor fungerte ikke politiets samband i tunnelene? Hva skal du gjøre hvis du sitter i en t-banevogn og det oppstår brann? Hvor farlig er det å gå ut i sporet før strømmen er slått av?

DUMDRISTIG? Direktør for T-banen, Øystein Svendsen, våger å møte leserne etter helgens uhell.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media