- Sikkerheten var totalt satt til side

En tidligere ansatt i driftsavdelingen ved et stort rederi, advarer om at flere ulykker vil skje hvis det ikke innføres en holdningsendring i norsk skipsfart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har snakket med en tidligere ansatt ved driftsavdelingen i et stort norsk rederi.

- Mange rederier driver rovdrift på mannskap og skip. Jeg kjenner til tilfeller der kaptein og førstestyrmann ikke har sovet på flere døgn før de fører skip langs norskekysten, sier han til Dagbladet.no. Mannen ønsker å være anonym. Han jobber fortsatt innen skipsfart, og er redd for konsekvensene ved å kritisere næringen åpent.

- I min stilling hadde jeg en funksjon der jeg skulle inspisere rederiets skip mens de lå i havn. Etter mange år i flere seriøse rederi, reagerte jeg på at sikkerheten i dette selskapet var totalt satt til side. Det viktigste var å holde papirene i orden.

Mannen hevder at det foregår brudd på reglene for åtte timers hviletid. Det er nemlig «praktisk talt umulig» å sjekke, mener han. Sikkerheten ombord i flere norske skip er så dårlig at flere ulykker kommer til å skje, advarer han.

- Papirer viktigst

Som ansatt ved driftsavdelingen hadde han posisjon og kunnskap som gjorde at mannskapet ombord på skipene hadde tiltro til ham. Denne tiltroen ble ifølge mannen selv forsøkt misbrukt av selskapets ledelse.

- Min erfaring er at norske rederier ønsker å holde skipene sine i orden. I dette rederiet syntes papirene å være viktigere enn skipsdriften, hevder mannen.