Sikkerhets-surr i rederiet

Ingen visste hvem som hadde overordnet ansvar for sikkerheten i HSD. Det var inntrykket man fikk under dagens høring etter Sleipner-forliset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Undersøkelseskommisjonen etter hurtigbåten «Sleipner»s havari fikk nemlig ingen klare og presise svar da den under høringen i Bergen i dag spurte om hvem som hadde det overordnede ansvar for sikkerheten i rederiet.

Maritim instruktør i HSD, Arne Halhjem, kunne ikke svare på om det er han som var sikkerhetsoffiseren i selskapet. Kommisjonslederen, lagmann Arild O. Eidesen, refererte i protokollen at han hadde fått upresise svar på omfanget av den opplæring navigatørene på HSDs hurtigbåter hadde fått i bruk av elektroniske kart.

- Vi hadde en avtale med verftet i Australia om at de skulle bygge om opplegget for flåtesystemet dersom det var nødvendig. Men vi hadde ingen grunn til å tro at det ikke skulle fungere, sa teknisk leder Terje Fivelstad om flåtesystemet, som ikke var godkjent for så store bølger som «Sleipner» kjørte i.

(NTB)