KJØRTE INN I FOLKEMENGDE: Amatørvideoer viser hvordan lastebilen braser inn inn i folkemengden på promenaden i Nice. Video: CNN Vis mer

Sikkerhetsekspert: 
- Sperringene i Nice var åpenbart ikke tilstrekkelige

Det var vanskelig å stoppe lastebilen som kjørte i høy hastighet. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mange har lurt på hvordan det var mulig for en stor lastebil å kjøre minst to kilometer inn i folkemengden, i det avsperrede området på Promenade des Anglais, på den franske nasjonaldagen.

Men torsdag kveld skjedde det altså. Til nå er 84 bekreftet døde og mange er alvorlig skadet. Blant de døde skal det være et titalls antall barn.

LØPER I PANIKK: En Snapchat-video viser folk flykte fra det franske myndigheter beskriver det som et angret. Video: @DrewKkkkkk / Twitter Vis mer

- Kjørte gjennom en sperring

En mann i det franske fagforeningen for politi Alliance, sier til det franske nettstedet France Info at det var vanskelig å stoppe lastebilen som kjørte i høy hastighet.

- Det er veldig vanskelig å stoppe en lastebil som kjører i full fart og som ikke nøler med å knuse mennesker, kvinner og barn, sier han.

Lastebilen kjørte gjennom en sperring, påpeker han, og sier at det både var lokalt og nasjonalt politi til stede på strandpromenaden, i tillegg til private sikkerhetsvakter.

- 14. juli er en symbolsk dag for franskmenn. Men at det bare skal være en person som står bak, har virkelig skapt undring i Nice, sier han til nettstedet.

- Sperringene var åpenbart ikke tilstrekkelige

Daglig leder i sikkerhetsfirmaet Aeger group, Jan Helge Flesvik, mener at det ikke er gitt at det hadde hjulpet med mer sikkerhetspersonell eller politi på området, når lastebilen først var kommet inn på strandpromenaden i Nice.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sperringene i Nice var åpenbart ikke tilstrekkelige for å stanse bilen i å komme inn på området, sier Flesvik til Dagbladet.

Han tror at den eneste måten som kunne ha forhindret hendelsen i Nice, hadde vært å sperre gata og alle sidegatene inn mot Promenade des Anglais med tunge betongsjikaner. Betongsjikaner er store betongsperringer man i Norge ser utenfor UD-bygget og Den amerikanske ambassaden.

HER SKJEDDE DET: Punkter langs katastrofestrekningen på Promenade des Anglais. Flere detaljer i den interaktive grafikken øverst i saken. GRAFIKK: KJELL ERIK BERG/DAGBLADET.
HER SKJEDDE DET: Punkter langs katastrofestrekningen på Promenade des Anglais. Flere detaljer i den interaktive grafikken øverst i saken. GRAFIKK: KJELL ERIK BERG/DAGBLADET. Vis mer

- Man må ha slike sperringer for å stoppe 19 tonn kjørende i 60 kilometer i timen. Det er ikke så enkelt å treffe en lastebil i så høy hastighet med pistol.

Han påpeker også at selv om politiet hadde truffet sjåføren på et tidligere tidspunkt, betyr ikke det at bilen hadde stoppet. Flesvik forklarer at det også alltid vil være en risiko for å treffe sivile, også fra politiets side.

Vanligvis god sikring

Direktøren i franske etterretningbyrået ISB kunngjorde for en tid tilbake at Frankrike var et yndet terrormål, og sa at han fryktet en handling av stor størrelsesorden på fransk territorium.

I Nice har man hatt for vane å sikre store arrangementer godt. I februar var det festival i byen, og for få uker siden ble flere kamper i fotball-EM spilt i byen.

Videoen viser franske politimenn omringe og skyte gjerningsmannen som fremdeles er inne i lastebilen. Video: AP Vis mer
LURER PÅ HVORDAN DET VAR MULIG: Egil Severeide skjønner ikke hvordan en stor lastebil kunne bryte seg gjennom folkemengden i Nice. Foto: Haugesundregionens næringsforening
LURER PÅ HVORDAN DET VAR MULIG: Egil Severeide skjønner ikke hvordan en stor lastebil kunne bryte seg gjennom folkemengden i Nice. Foto: Haugesundregionens næringsforening Vis mer