FØLGER OPP: Avdelingsleder i Luftfartstilsynet, Jan Petter Steinland, sier at de vil følge opp hendelsen på Kjevik. Flyet på bildet er flyet som var involvert i hendelsen. Foto: Arrotta Matteo / Flickr
FØLGER OPP: Avdelingsleder i Luftfartstilsynet, Jan Petter Steinland, sier at de vil følge opp hendelsen på Kjevik. Flyet på bildet er flyet som var involvert i hendelsen. Foto: Arrotta Matteo / FlickrVis mer

Flydramaet på Kjevik:

Sikkerhetsleder ut mot Luftfartstilsynet: - Hadde ikke grunnlag for å konkludere

Luftfartstilsynet understreker at de ikke konkluderte om hendelsen på Kjevik, men ga en foreløpig uttalelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For et par uker siden ble en hendelse med et Norwegian-fly på Kjevik omtalt i media. Nå mener leder for sikkerhetskomiteen i Norsk pilotforbund, Andrè Skandsen, at det virker som om ikke Luftfartstilsynet tar saken nok på alvor.

Til Dagbladet sa avdelingsleder for Luftfartstilsynet, Jan Petter Steinland, at hendelsen var alvorlig, men at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene. I tillegg sa han at flyets varslingssystemer fungerte som de skulle.

- Bare en side av saken

Skandsen er kritisk til hvordan de kan gå ut så tidlig med en slik uttalelse, og hevder at Luftfartstilsynet ikke har grunnlag for å komme med en slik konklusjon.

PUSSIG: Leder for sikkerhetskomiteen i Norsk Pilotforbund, Andrè Skandsen, synes det er pussig at Luftfartstilsynet sa at det var ingen reell fare for passasjerene. Foto: Privat.
PUSSIG: Leder for sikkerhetskomiteen i Norsk Pilotforbund, Andrè Skandsen, synes det er pussig at Luftfartstilsynet sa at det var ingen reell fare for passasjerene. Foto: Privat. Vis mer

- De har bare pilotenes og kabinbesetningens forklaringer og det er på en måte bare en side av saken. Hvordan kan tilsynet være sikker på at Go2Sky ikke prøver å minimere omtalelse av hendelsen, spør Skandsen retorisk.

Statens havarikommisjon for luftfart har bestemt seg for å gjøre en forundersøkelse av hendelsen, og vil vurdere om de skal starte full undersøkelse av den. I den anledning skal de, ifølge Skandsen, ha hentet inn lydlogger av kommunikasjonen mellom lufttrafikktjenesten og piloter, i tillegg til radarutskrift av flyets bevegelser.

- Det er helt riktig at vi gjør en forundersøkelse på hendelsen, og det gjøres på helt vanlig måte, sier direktør i Statens havarikommisjon, William J. Bertheussen.

- Litt pussig

Skandsen sier at grunnen til at Havarikommisjonen velger å gjøre en forundersøkelse er fordi de ser at dette er en sak som kan kreve full undersøkelse.

- Det er nettopp det jeg synes er litt pussig. Om Havarikommisjonen hadde hatt samme formening som tilsynet ville de ikke iverksatt forundersøkelser, sier Skandsen.

Videre synes han det er viktig at tilsynet ser at denne hendelsen kan ha vært problematisk ettersom Havarikommisjonen skal undersøke ting som har skjedd, og Luftfartstilsynet skal forhindre at slike hendelser skjer.

Konkluderte ikke

I en e-post til Dagbladet skriver Jan Petter Steinland at Luftfartstilsynet har fått med seg at det har blitt oppfattet som at de konkluderte omkring hendelsen, men hevder at det ikke er tilfelle.

- Vi ser at vi kunne vært mer presise på at vi ennå ikke hadde et endelig bilde av hendelsen i våre kommentarer i den uttalelsen. Basert på den informasjonen vi hadde på det tidspunktet, ga vi en foreløpig uttalelse om saken, skriver Steinland.

Videre vil Steinland understreke at Luftfartstilsynet ikke bagatelliserer hendelsen.

Følger opp

- Vi følger opp flere forhold i etterkant både knyttet til den konkrete hendelsen, og vi vurderer om det er andre forhold av mer generell karakter som denne hendelsen peker på, skriver Steinland.

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier at han er fornøyd med at Luftfartstilsynet og Statens havarikommisjon ønsker å undersøke hendelsen nærmere.

- Vi er opptatt av at flysikkerheten ivaretas på best mulig måte, så hvis Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen ønsker å se nærmere på hendelsen er vi positive til det.