Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sikrere veier

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De 26 første dagene i juli omkom 22 mennesker i trafikken her i landet. De aller fleste dødsulykkene skjer når biler kommer over i motgående kjørefelt. Noe av det viktigste som kan gjøres for å hindre trafikkulykker, er derfor å skille de to kjørefeltene fysisk. I Sverige er det bygget 800 kilometer med betongskiller, noe som har redusert antall dødsulykker med 80 prosent, skriver Aftenposten. I Norge foreligger bare noen få kilometer med rekkverk mellom kjørebanene. Men nå ønsker norske veimyndigheter å bygge vel 200 kilometer med midtrekkverk, noe som til sammen vil koste mellom 700 og 800 millioner kroner. Lite penger i forhold til de ulykkene som vil forhindres.

Vi støtter myndighetenes plan, men minner om at det på mange riksveier simpelthen ikke er plass til rekkverk mellom de to kjørebanene. Og da passerer også biler og trailere farlig nær hverandre. La satsingen på midtrekkverk bli en anledning til å gjøre de farligste veistrekningene bredere.