Sikrest og farligst

Volvo S40 er den mest sikre familiebilen. Citrokn Xantia er den minst sikre. Det viser Europas største kollisjonstest av 13 familiebiler. Testen er utført av myndighetene i EU-land, og bilene er testet både i front og fra siden, og testen viser også hva som skjer når bilen treffer en fotgjenger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den eneste bilen som får full score, fire av fire mulige stjerner etter kollisjon i front og fra siden, er Volvo S40. Den er testens klare vinner, foran Ford Mondeo, Nissan Primera, Opel Vectra, Renault Laguna og VW Passat.

Mest skånsom når det gjelder sammenstøt med fotgjenger, er Audi A4. Det oppsiktsvekkende er at biler som BMW, Mercedes og Saab ikke kommer høyere opp i testen enn gjennomsnittet. Mitsubishi Carisma og Toyota Carina er ikke testet.

- Viktige tester

Citrokn Xantia taper testen. Særlig ille er resultatet ved kollisjon med fotgjenger, der bilen er den eneste i hele testen som bare får ei stjerne.

- Slike kollisjonstester er utrolig viktige, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF til Dagbladet. De viser at det er forskjell på kvaliteten på nye biler. Og de er med på å bedre bilenes kvalitet. Viktig er det at testene er uført på en seriøs måte. Den siste tida er det presentert en rekke nasjonale kollisjonstester utført av media.

Resultatene varierer stort, og derfor er denne nye EU-testen virkelig noe man kan stole på. NAF følger disse testene nøye og er aktiv deltaker, sier Otter.

I fjor testet de småbiler, og da ble VW Polo den klare vinneren - mens Rover 100 tapte testen. Den ble dermed kåret til den minste sikre småbilen. Rover 100 selges ikke i Norge. Det er ikke mulig å sammenlikne testen av små og større biler, så testene sier intet om de små bilene er mindre sikre enn de store bilene.

Større forskjeller

- Hver gang det kommer en ny bilmodell er den sikrere enn forgjengeren, sier Egil Otter til Dagbladet. Bilprodusentene satser enormt på sikkerhet, og det er trist at dette bare kommer nybilkjøperne til gode. Taperne blir de som kjører eldre biler.

Det blir større og større avstand i sikkerhetsnivået mellom nye og eldre biler. En bil som er eldre enn fem år, er å regne som gammel når vi snakker om sikkerhet.

- Norske bilavgifter hindrer nordmenn å kjøre de sikreste bilene. Mange av modellene som kjører på norske veier, burde vært skiftet ut med sikrere biler. Det er utrolig når man ser hvor lite skader det blir på fører og passasjerer etter en kollisjon i en ny og sikker bil. Samtidig er det skremmende å se hvor stor skaden blir på fører og passasjerer når en eldre bil er involvert i en kollisjon.

VINNEREN: Volvo S40 ble kåret til den sikreste familiebilen.